Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
08 december 2011

Marten Toonder vond Big Brotherhuis uit

Ooit geweten dat niet tv-producent John de Mol, maar striptekenaar en schrijver Marten Toonder ‘Big Brother’ heeft bedacht? In een van de Bommelverhalen uit de vroege jaren ’60 staan de bewoners van een flat elkaar voor het oog van de tv-camera’s naar het leven.

In het stripverhaal De Liefdadiger krijgt Olie B. Bommel te maken met een duivelse figuur, vermomd als vrolijke ondernemer, vol blije uitvindingen, zoals ‘de afbetalingsregeling’. De man met het gebloemde Hawaii-shirt zegt: “Ik een demon? Stel je voor! Integendeel, ik ben altijd bezig met opbouwende gedachten. Beschavend werk, in dienst van de gemeenschap, dat is mijn doel. Lichtpuntjes brengen.”

Deze Brekel bedenkt ook ‘glazen flats, vol licht, met dunne wanden die een gesprek van buur tot buur mogelijk maken’. Verborgen camera’s leggen de slaande ruzies vast, die rechtstreeks op de allereerste televisietoestellen worden uitgezonden. Zou producent De Mol deze strip kennen, of bedacht hij het oude idee opnieuw?

Want oud is het. Wie dit verhaal terugleest, vraagt zich af in welk jaar stripauteur Marten Toonder (1912- 2005) tot deze visie kwam. Was het rond 1968, toen het protest tegen de ‘consumptiemaatschappij’ fel oplaaide? Mis. Het was veel en veel eerder. De serie begon al in 1964 in het NRC Handelsblad. Toonder liep met zijn visie vele jaren vooruit. Hij waarschuwde ook al vroeg voor het vernietigen en misbruik maken van de natuur, die in zijn verhalen altijd terugslaat. Zoals de natuur dat vandaag ook doet.

De oude Bommelstrips hebben ook altijd wel een economische component. Ook al zegt Bommel zelf: ‘Geld speelt geen rol’, bij andere personages in de strip is dat duidelijk wèl het geval. En ook voor de Toonder Compagnie  zijn de financiën op dit moment actueel. Het is daarom dat de Toonder Compagnie heer Bommel graag in publiciteitscampagnes zien figureren. Willem Feltkamp, die de erven beheerd, stelt dat de goede bedoelingen van heer Bommel een mooie gelegenheid bieden om de groene boodschap uit te dragen. “Juist de visionaire blik van Toonder past bij deze tijd, waarin duurzame bedrijven nu wel met oplossingen komen, die de wereld niet langer vervuilen.” Het is dus mogelijk om de heer Bommel en zijn goede vriend Tom Poes in te schakelen voor reclamecampagnes, voor brochures, of voor andere bedrijfs- en productuitingen.

In 2012 is het Toonder Jaar, want precies 100 jaar geleden dat deze visionaire schrijver en striptekenaar werd geboren.


Downloads

Meer info download je hier:

Bommel in P+ (329 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier