Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
afvalreducerende afvalbak bigbelly
afvalreducerende afvalbak bigbelly
03 januari 2012

Primeur BigBelly afvalbak voor Klimaatstraat Amsterdam

 

Vraagje aan Nel de Jager van de Klimaatstraat Amsterdam. Hoe is het op Oudejaarsnacht de BigBelly vergaan, de afvalreducerende afvalbak op zonnepanelen? Antwoord: “Heel goed. We plaatsen hem pas dit jaar!”

Eigenlijk zou de BigBelly al in 2011 geplaatst gaan worden in de Utrechtsestraat in Amsterdam, om daar als heel bijzonder straatmeubilair verder door het leven te gaan. In deze bijzondere afvalemmer zit een pers, die net als bij de autosloper het afval in elkaar drukt. Op deze manier kan er vijf keer zoveel troep in, dan in een gewone afvalemmer. Ook heel bijzonder: de pers wordt aangedreven door zonnepanelen, zodat de BigBelly los van het grid zijn werk kan doen.

Trekker Nel de Jager van de Ondernemersvereniging Utrechtsestraat meldt dat het apparaat nu voor de vestiging van Marqt zal komen te staan, de duurzame supermarkt die in deze Klimaatstraat de concurrentie is aangegaan met Albert Heijn. Het gaat een bijzonder moment opleveren, wanneer de elektrische vuilniswagen van Van Gansewinkel de eveneens op duurzame energie aangedreven BigBellie gaat leegmaken.

Dat het even iets langer duurde heeft ook wel met de prijs te maken, geeft Nel de Jager toe. Het is niet een doos die je zonder nadenken op internet eventjes besteld. Op een Amerikaanse website staat hij voor 3.995 dollar te koop, exclusief 375 euro transportkosten. Reken dus om minstens 3.000 euro. 

In het gebruik is de BigBelly niet duur. Zo zou de afvalemmer per dag niet meer energie gebruiken dan nodig is voor het maken van een sneetje toast. En per week niet meer dan voor het zetten van een ouderwetse pot koffie. En per vier maanden niet meer dan nodig is om een mijl met een Prius te rijden.

De Europese verkopen worden vanuit Frankrijk geregeld, door Hervé Tenaglia. Over de prijs zegt hij: "Je moet niet naar een individuele BIgBelly kijken en die dan vergelijken met een gewone afvalemmer. Je moet de totale 'costs of ownership' berekenen. Dat begint er al mee dat je een gewone afvalcontainer op drukke punten vier of vijf keer op een dag moet leegmaken. Dat kost manuren en energie. Het beste is om dan ook niet 1, maar meerdere Big Belly's tegelijk te plaatsen, zodat het leegmaken gecombineerd kan worden. De container kan uitgevoerd worden met een radiosignaal dat waarschuwt wanneer hij vol is. Dat voorkomt onnodige ritten. En als je dit alles over een periode van tien jaar neemt, is de BigBelly goedkoper dan zo'n goedkoop lijkende gewone afvalcontainer."

De heer Tenaglia is wel verbaasd dat de belangstelling in Nederland zo gering is. "Wij hebben er in Europa nu bijna 1000 geplaatst, de meeste in de UK, in Duitsland en in Zwitserland, maar ook in Oostenrijk en Denemarken. In Nederland verkochten we er nog maar een, aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Schiphol zou belangstelling hebben en dat is het. Hoe komt het dat de belangstelling in jullie land zo achterloopt?"

Zou het komen omdat niemand de BigBelly kent, ook de grote afvalverwerkers niet? Of zou het komen omdat wij nu eenmaal de gewoonte hebben om met Oudjaar uit te testen hoe of vuilnisemmers bestand zijn tegen zware vuurwerkbommen? We zijn dus nog steeds benieuwd hoe hufterproof de BigBelly is en dat zullen we pas over een jaar weten.

Website over de BigBelly