Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
MVO Beker van Biological Solutions
MVO Beker van Biological Solutions
19 april 2013

Cup2Paper: winnend samenwerkingsproject

De Cup2paper heeft van alle wegwerpbekers op de markt de laagste milieu impact. Dat is een mijlpaal. Maar bovendien reden om de makers uit te roepen tot de winnaar van de wedstrijd ‘Samen veranderen’, georganiseerd door MVO Nederland en Eneco. De makers zijn: Biological Solutions en afvalverwerker SITA.

De samenwerking tussen deze twee bedrijven zal vastgelegd worden in een filmpje, dat vertoond gaat worden op de Dag van de Duurzaamheid, 10 oktober 2013.

De Cup2paper scoort ook ten opzichte van recycling van plastic bekers 47 procent beter, zo blijkt uit een levenscyclusanalyse. Eerder maakte Biological Solutions de MVO-beker, waarbij na aankoop een bedrag wordt gereserveerd voor projecten van Memisa, om problemen bij geboorte tegen te gaan. Daarvoor is al een bedrag van 645 euro opgehaald.

Een van de juryleden is Irenka van den Hout, hoofd communicatie bij MVO Nederland. Deze kennis- en netwerkorganisatie heeft het woord ‘verbinden’ hoog in het vaandel geschreven. De prijs is daar dan ook een uitvloeisel van.

De jury motiveerde haar keuze als volgt: “Cup2paper is een mooi voorbeeld van circulair denken; het concept stopt niet bij een cradle2cradle ontwerp maar is vernieuwend doordat het hele productieproces anders is ingericht. Biological Solutions en SITA laten met Cup2paper zien slim om te gaan met grondstoffen en een creatieve invulling te geven aan ecodesign. Dat is in deze tijd van schaarste hard nodig.”

Over de inzending van Babbels, die tweede werd, schreef de jury: “GreenSeat is een mooi initiatief dat groen reizen door CO2-compensatie mogelijk maakt. Een kleine bijdrage van de reiziger wordt ingezet om duurzame energieprojecten in ontwikkelingslanden te realiseren. Babbels brengt dat in diverse vormen van communicatie prachtig in beeld en draagt daarmee bij aan het bewustwordingsproces en gedragsbeïnvloeding. Een inspirerend voorbeeld van communiceren over duurzaamheid van een bureau dat voor duurzame merken werkt. Vanwege de impact op de bedrijfsvoering van beide coalitiepartners kiezen wij echter toch voor Biological Solutions als winnaar.”

Sietse Stad, woordvoerder van Biological Solutions, reageerde verheugd: “Inmiddels drinken medewerkers van meer dan 40 bedrijven uit de duurzaamste koffiebeker. Daar zijn we trots op! Het winnen van ‘Samen Veranderen’ is een extra stimulans om ons gedachtegoed uit te blijven dragen.”

Website van Biological Solutions