Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 december 2011

Tie-ups: riem van bioplastic

Eens was er de riem. Nu is er Tie-ups. De mensen van het Italiaanse Matley srl, het bedrijf dat de riem van bio-plastic bedacht en dat in 2006 werd opgezet om innovatieve designproducten te bedenken, zijn ambitieus.

Het proces voordat de riem daadwerkelijk in productie werd genomen, duurde jaren, vertelt Serena Pasqualetto van Matley srl: “We wilden gebruik maken van innovatieve materialen die tegelijkertijd designwaardig moesten zijn, maar ook weerbaar, flexibel,  zacht, recyclebaar, veilig en waterproof.”  Het werd polycarbonaat voor de gesp en elastomerisch thermoplastic voor de riem. Dat laatste materiaal kreeg de naam Apinat mee en is als eerste riem ter wereld helemaal biologisch afbreekbaar, benadrukt de Italiaanse.

Niet alleen de materialen zijn nieuw, zegt Pasqualetto, maar ook de mate waarin je kan variëren met kleur en samenstelling van de Tie-ups. De riemen zijn in tientallen kleuren te bestellen. “Je kunt zelfs variëren in de kleur van de gesp en de pin waarmee je hem vastmaakt.” Ook adverteert Tie-ups met de zogenaamde Glam Pins: doorzichtige plastic accessoires die je op je riem kunt vastmaken. Voor de jongeren is er de lijn Tie-ups Kids.

Volgens Pasqualetto is Tie-ups aan een internationale opmars begonnen. Japan was in 2009 het eerste land buiten Italië waar de riemen te koop waren. Al snel volgden ook Spanje, Griekenland, België, Duitsland, Amerika, Australië en Nederland. ´Het tijdperk van de riem is niet meer, welkom in dat van Tie-ups´, lacht Pasqualetto.

De riem kopen kan je voorlopig alleen in de Italiaanse kledingwinkel Via Andres in Den Haag of via de e-store van de Italiaanse website. Heel goedkoop zijn de riemen niet: 59 euro (exclusief 5 euro verzendkosten).

Webtip: Meer over de riem van bioplastic

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier