Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Cradle to Cradle profits
Cradle to Cradle profits
06 juni 2014

Cradle to Cradle: 340 % meer verkoop

Een gestegen verkoop van 340 procent. Dat is de impact van het invoeren van Cradle to Cradle-bedrijfsvoering bij tapijtmaker Shaw Floors. Ook andere bedrijven melden lagere kosten, verbeterde product waarde, nieuwe inkomstenstromen en vermeden risico's.

Dat blijkt uit een wereldwijde studie van het Cradle to Cradle Products Innovation Institute. P+ biedt een PDF van het onderzoek aan.

Het Cradle to Cradle Products Innovation Institute maakte het rapport “Impacts of the Cradle to Cradle Certified Products Program” samen met Trucost, een van werelds meest vooruitstrevende milieu onderzoeksbureaus. De studie schijnt een licht op de sociale, milieu en economische aspecten voor tien deelnemende bedrijven en tien geselecteerde Cradle to Cradle gecertificeerde producten. De studie biedt een uniek raamwerk voor het meten van de meerwaarde van Cradle to Cradle certificering.

Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de economische voordelen voor de zogenoemde “early innovators”  van het rigoureuze certificeringsprogramma oftewel de  Cradle to Cradle Certified™ Product Standaard. Onder de deelnemende bedrijven zijn ook ‘Nederlanders’, waar het Cradle to Cradle-gedachtengoed insloeg als een bom: AGC Glass Europe, Aveda, Construction Specialties, Desso, Ecover, Mosa, Puma, Shaw Industries, Steelcase en Van Houtum.

De studie onthult de economische voordelen, zoals lagere kosten, verbeterde product waarde, nieuwe inkomstenstromen en vermeden risico's. Het illustreert de structurele kostenverlaging door hergebruik van product materiaal en efficiënt gebruik van grondstoffen. Het rapport laat zien dat bedrijven verminderde risico’s lopen en een betere positie in de markt weten te bemachtigen door de traditionele grondstoffenmarkten te vermijden en door het verminderen van de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare energie,

Het nieuw ontwikkelde raamwerk is gebaseerd op de beste beschikbare assessment technieken, variërend van traditionele kwantitatieve en kwalitatieve methoden, zoals analyse van de levenscyclus, tot de meer geavanceerde natuurlijk kapitaal waarderingsmethode die de economische, sociale en milieueffecten van de producten kwantificeert.

De Cradle to Cradle Certified Producten Standaard biedt een weg door middel van een continue verbeteringsproces voor bedrijven gericht op het optimaliseren van hun innovatieve capaciteiten met betrekking tot het product ontwerp dat een kracht is ten goede van het milieu, het welzijn van de mens en het bedrijf. De continue behoefte van erkenning en verbetering onderscheidt de certificering van alle andere labels of kwaliteitsstandaarden en is de reden waarom bedrijven enorme vooruitgang en voordelen kunnen naar verloop van tijd.

“Business as usual is geen optie meer als we een duurzame toekomst willen creeren. We moeten onze benadering van productie en ontwerp revolutioneren, de groei loskoppelen van negatieve milieu- en sociale effecten, en de tijd om dat te doen is nu.” Aldus Richard Mattison, Chief Executive Officer van Trucost.

“Dit rapport toont aan dat bedrijven in toenemende mate de noodzaak erkennen om de manier waarop producten worden ontworpen en geproduceerd fundamenteel te heroverwegen om klanten te helpen om een duurzamer leven te leiden.” Voegt Mattison toe. “Het raamwerk dat we hebben ontwikkeld heeft deze tien toonaangevende bedrijven geholpen bij het kwantificeren en communiceren van de milieu-, sociale en economische voordelen van Cradle to Cradle certificering. We hopen dat meer bedrijven hun voorbeeld zullen volgen.”

Voor de summary van het rapport, zie linkerkolom, onderaan.

Voor de het volledige rapport en andere info, ga naar: de website van het Cradle to Cradle Products Innovation Institute