Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Superbus, ook van carbon
Superbus, ook van carbon
08 oktober 2012

Nederland maakt auto’s lichter

Lichtere auto’s verbruiken minder benzine, diesel of elektriciteit. Daarom wil het textieltechnologieconcern TenCate auto’s van carbon maken en vormde een Nederlands consortium van deskundige bedrijven.

Nu al is TenCate een belangrijke leverancier voor de vliegtuigindustrie. Op een vliegtuig kunnen tonnen aan gewicht bespaard worden, door aluminium onderdelen te vervangen door vezelversterkte thermoplastische composieten. Met de steeds oplopende prijzen van kerosine kan dat voor een vliegtuigmaatschappij net het verschil maken tussen winst of verlies.

De naam van het nieuwe samenwerkingsverband doet niet vermoeden dat de basis geheel uit Hollanders bestaat: European Thermoplastic Automotive Composites (e TAC). De betrokken ondernemingen zijn, naast TenCate zelf: DTC Dutch Thermoplastic Components (Almere), de Haagse KVE Composites Group en het Hengelose ingenieursbureau VIRO. Maar ook het NLR, het Nationaal Luchtvaart Laboratorium in Amsterdam is bij de samenwerking betrokken.

Eerder schreven wij in P+ dat TenCate vooral hoop heeft dat de makers van elektrische auto’s het voortouw zullen nemen. De batterijen maken de auto zwaar en dat gewicht kan deels gecompenseerd worden door staal te vervangen voor onderdelen van carbon. Dit materiaal bestaat uit weefsels (TenCate is een van de oudste textielweverijen in Nederland) van carbondraad, die onder verhitting verhard worden met kunstharsen. Het voordeel van het Nederlandse product is dat het door producenten zelf gevormd kan worden, daar waar Amerikaanse producenten de mallen zelf willen houden. “Het kan een belangrijk exportproduct voor Nederlandse bedrijven worden”, zei Frank Spaan, concerndirecteur business development van TenCate, in Het Financieele Dagblad. “We verwachten dat de markt zich op korte termijn zal openen. Automobielfabrikanten staan onder grote druk van Brussel om de CO2-emissies van voertuigen terug te dringen en om sterkere en lichtere materialen te gebruiken, waardoor auto’s zowel energiezuiniger, lichter in gewicht en ook veiliger worden”, aldus Spaan.

Verwacht niet meteen een auto waarvan de motorkap van carbon is, zoals bij de transporter die Wubbo Ockels op deze wereld zette. Zo gaat het in de vliegtuigindustrie ook niet. Het zijn vaak de verborgen delen, het geraamte van het vliegtuig, waar de carbondelen voor worden gebruikt. In een auto kan het gaan om onderdelen van het chassis gaan zoals crashbalken, de wielophanging, velgen, accuconstructies en ook de stoelframes.

TenCate zelf heeft al regelmatig overleg met grote Europese en Japanse automobielproducenten. Het beursgenoteerde concern uit Almelo boekt jaarlijks een omzet van circa 100 miljoen euro met de toepassing van composietmaterialen voor met name de luchtvaartindustrie. Spaan verwacht dat de productie van de geavanceerde composietmaterialen voor de automotivesector over circa twee jaar kan beginnen.

Ten Cate producten voor auto-industrie