31 Jan 2020

De 100+ circulaire koplopers van Jan Jonker

Jan Jonker, foto Deborah Roffel

Het leek alsof hij jarenlang aan een dood paard trok. En ineens staat de wei vol met springende en buitelende veulens. Hoogleraar duurzaamheid Jan Jonker riep op LinkedIn op om 100 koplopers in het duurzame en circulair ondernemen te verzamelen. Zijn vraag leverde een overstelpende stroom op van meer dan honderdduizend kijkers en ruim 600 reacties met suggesties en namen. 

Jonker: “Mijn eigen verzameling van 64 circulaire bedrijven en initiatieven begon vast te lopen. Vandaar die oproep op LinkeIn. Door de stortvloed van reacties ga ik die laatste 36 makkelijk invullen. Mischien wel meer dan dat. Het worden er zeker honderd, maar misschien ook wel 116.” 

Jonker is van plan om de nieuwe oogst bij stukje en beetje op LinkedIn te gaan delen. Hij gaat namen bekend maken en heel kort waarom deze koploper hem zo bevalt. Ook op de website van P+ zullen de geselecteerden de komende tijd kort worden voorgesteld. Jonker: “Alle koplopers op de lijst worden gevraagd zich op 15 mei te presenteren op het festival ‘The Future of Us’ in Arnhem. Ik zet er de nodige zeepkisten neer.”

Jonker hanteert stevige selectiecriteria. “De tijd van leuk fröbelwerk is voorbij”, stelt hij. “De koplopers van nu moeten tot actie aanzetten. Ik ga alle suggesties van namen op LinkedIn langs met drie criteria. De eerste luidt: wat de koploper doet moet schaalbaar zijn. De leuke aaibare initiatiefjes hebben we nu wel gehad. Het businessmodel moet ruimte bieden voor echte groei van de circulaire economie.”

Het tweede criterium van Jonker: “Wat de koploper doet moet meetbare impact hebben. Wat draagt deze praktijk bij aan het tekort aan grondstoffen? Levert het initiatief conversie op, zoals het omzetten van CO2 in brandstof of in materialen? CO2 om de was mee te doen? Biedt het proces substitutie voor kostbare of zelfs eindige materialen? Denk aan een lampenkap gemaakt van bermgras in plaats van metaal.”

Het derde criterium is een echte Jonker. Ietwat provocerend: “Wat de koploper doet, moet jatbaar zijn. Inspirerend voor anderen om het zelf ook te proberen. Misschien weer verder te gaan, of net weer even anders.” 

Samenvattend: “Dit is het decennium van transitie. Nu moet het gebeuren, anders zijn we echt te laat.” 

Wie over de schouder van Jonker mee wil kijken, moet de overweldigende stroom van reacties en suggesties op LinkedIn beslist even nalopen. Zijn oproep is een enthousiasmerend crowdsourcingsproject geworden. De jaren ’20 zouden wel eens heel erg leuk kunnen gaan worden.

De oproep van Jonker op LinkeIn en de stroom aan suggesties.