Nieuwe P+ verzonden: een Circulair Lookbook
Volgende week ontvangen abonnees en partners de nieuwe P+ in de bus: Circular Lookbook. Met een recordaantal van 140 pagina’s toont P+ de nieuwste praktijken en inzichten. Veel aandacht voor de hausse aan circular fashion en de sociale dimensie van de circulaire economie. Maar ook met interviews met onder andere de wereldberoemde tuinkunstenaar Piet Oudolf over biodiversiteit.
Moeder en kind. Het was al een inspiratiebron in het oude Egypte, het Romeinse Rijk en werd groot in het Christendom. Ongeacht de uitingsvorm waar de kunstenaars voor kozen: moeder en kind stonden symbool voor leven en eeuwigheid, voor zorg en verwachting, voor komende generaties. Zo ook voor de Weense schilder Gustav Klimt, die een eeuw geleden de ‘drie generaties’ schilderde, waaronder een liefdevol portret van dezelfde vrouw als kind en als jonge moeder. Met zijn beeld in het achterhoofd gingen wij op een zaterdag de fotostudio van Marie Cécile Thijs in; lector circular business Kim Poldner, haar dochter June en ik. Het werd een gouden cover, waar ik heel lang naar kan kijken.
Het goed doorgeven van de aarde aan volgende generaties is de inspiratiebron voor dit themanummer, het P+ Circular Lookbook. Niet voor niets gaan de artikelen nu eens niet over de ‘ingenieurskant’ van circulariteit, over het in kaart brengen van grondstoffenstromen, over het ontwerpen van nieuwe machines of chemische processen. Wij tonen in dit nummer aan dat al deze technologie zinloos is wanneer de sociale dimensie in de transitie ontbreekt.
Ook de wetenschappers van Het Groene Brein constateren dat het ‘meenemen’ van mensen cruciaal is in de ontwikkeling. Wouter Spekkink van de Erasmus Universiteit stelt dat wij niet gedreven worden door zaken als gronduitgifte voor circulaire bedrijventerreinen, door papieren regeringsbeleid of duurzaamheidsnota’s van gemeenten. Wat ons drijft zijn ‘gedeelde dromen’, oftewel ‘shared visions’. Wanneer dat ene plan mislukt, zijn het de mensen die hun ideeën op een andere plek alsnog realiseren. In deze P+ tonen we tal van voorbeelden waaruit het gelijk van Spekkink blijkt.
Dit is dus ook een nummer van hoop. In 2012 en 2014 organiseerden wij baanbrekende congressen onder de naam ‘Closing the Loop’. We onthulden een gloednieuwe sorteermachine voor gedragen textiel. Nieuwe spelers als Mud Jeans presenteerden zich. Daarna liet ik de modesector met rust. Misschien te lang zelfs. Maar des te groter is de verrassing nu, in 2021, om een ware hausse aan nieuwe circulaire labels aan te treffen. Met elkaar vormen ze een fascinerende staalkaart aan ondernemingslust, van circulaire jurkjes en T-shirts tot nieuwe businessmodellen om kleding te lenen of te ruilen.
Ik ontdekte ook dat deze Nederlandse bedrijven door vele honderden jaren aan ondernemingservaring worden voortgedreven. Er is een enorme hoeveelheid kennis en kunde beschikbaar van mensen die zich afkeerden van de fast fashionindustrie. Onder hen ook Ronald van der Kemp, die de celebrities van deze wereld kleedt met sexy en glamoureuze jurken die hij ontwerpt met restmateriaal van haute couturecollecties. Van hem is de ‘gouden’ jurk op de cover die Kim Poldner draagt. Haar dochter June draagt een jurkje van H&M, gekocht op het tweedehandsplatform Vinted.
Poldner koopt voor zichzelf al vele jaren geen enkel nieuw kledingstuk meer. De textielberg op deze wereld is al veel en veel te hoog geworden, vindt ook zij. “We kunnen nog voor honderden jaren vooruit”, zegt ontwerpster Laura Meijerink, die haar atelier in het Upcycling Centre in Almere vestigde.
Daarom dit 140 pagina’s tellende P+ Lookbook, dat heel anders dan de Lookbooks uit de fashionwereld toont hoe tastbaar de circulaire ontwikkelingen nu al zijn.
Abonneren op P+ People Planet Profit (drukwerk of digitaal)