Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Rob Boogaard en Erin Meezan
Rob Boogaard en Erin Meezan
16 juni 2016

Interface start nieuwe missie: Climate Take Back

Interface is onder de naam ‘Climate Take Back’ aan een nieuwe ‘onmogelijke’ missie begonnen: het veranderen van productieprocessen waardoor het broeikasgas CO2 een product wordt, ook te verwerken in tapijttegels.

Dat maakte CEO Rob Boogaard van Interface Europe zojuist bekend.

Het eerste ‘onmogelijke doel’ van Interface, Mission Zero, stamt alweer uit 1994. CEO Ray Anderson stelde toen als doel in het jaar 2020 geen afval meer te veroorzaken bij de productie van tapijttegels.  Met nog twee jaar te gaan is deze droom zowat werkelijkheid, vertelde Boogaard tijdens een webcast.

Boogaard noemde wat cijfers: “We hebben een excellente vooruitgang geboekt. Ons gebruik van energie is gehalveerd en in Nederland gebruiken we alleen nog hernieuwbare stroom. In onze fabriek in Noord-Ierland zal dat op het einde van dit jaar ook zo zijn. We brengen geen afval meer naar stortplaatsen, maar hergebruiken onze materialen. Voordat het 2020 is hebben we daarom gezegd: ‘Zero can’t be the best we can do, we must go over the horizon now with a new mission.”

De naam van deze mission is dus ‘Climate Take Back’, vertelde Erin Meezan, vice president of Sustainability bij Interface. De drijfveer voor het kiezen van een nieuw doel: “We kunnen niet een duurzame onderneming in een niet-duurzame wereld zijn’.  

Ze hoopt dat de nieuwe missie een impuls zal geven om klimaat als iets positiefs te gaan zien, een reden om optimistisch over te worden. “Daarom starten we een platform dat niet alleen voor ons eigen bedrijf bedoeld is, maar voor de hele wereld. Onze bijdrage zal zijn het focussen van actie, van inspanning, van aanval, zoals we dat ook 22 jaar lang hebben gedaan om onze Mission Zero te halen. Als het over CO2 gaat zullen we onze houding moeten veranderen, door ‘Carbon’ te gaan zien als een materiaal dat van nut kan zijn, een bouwsteen voor productie. Materiaaldeskundigen kunnen nu van CO2 al heel veel producten maken. We moeten gaan leren om dit in onze productieprocessen een plaats te geven, zodat we uiteindelijk kunnen zeggen: ‘Carbon, we love it’.”

Het platform van Interface wil de natuur imiteren, door fabrieken te organiseren als ‘levende bossen’, ecosystemen die zichzelf vernieuwen en CO2 opnemen als bouwmateriaal. Meezan: “Vraag voor ons wordt dan: hoeveel CO2 kunnen wij gaan opnemen in onze producten? En: hoeveel CO2 kunnen andere producenten kwijt? We willen graag leiding geven aan deze industriële revolutie, een fundamentele verandering.”

Boogaard kondigde aan op dit terrein te gaan samenwerken met ‘leading experts’,  want: “wij kunnen dit niet alleen. We moeten ophouden ons hoofd collectief weg te draaien zodra het over Klimaatverandering gaat. Het is zoals Paul Hawken, schrijver van het standdaardwerk ‘The Ecology of Commerce’ een paar weken geleden zei: ‘If we don’t name the goal, how can we possible achieve it?’ “

Website Interface over Climate Take Back

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier