Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
 Lieve Van der Borght, foto Mischa Keijser
Lieve Van der Borght, foto Mischa Keijser
28 augustus 2013

CLOSING THE LOOP 2013: Weleda zonder microplastics

Grote cosmeticabedrijven zijn op zoek naar vervangers voor microplastics. Weleda hoeft dat niet te doen. Op de conferentie Closing the Loop 2013 blijkt dat dit al bijna 100 jaar bestaande bedrijf altijd al een natuurlijke oplossing voor scrubs gebruikte.

Op 3 oktober gaat Closing the Loop 2013 op excursie naar Zoetermeer, waar een weelderige kruidentuin de ingrediënten voor cosmetische producten en ook homeopathische geneesmiddelen levert. Wij gingen er alvast kijken en deden verslag in het nieuwe nummer van P+.

Marketing en salesdirecteur voor de Benelux, Lieve Van der Borght vertelde tijdens deze ontmoeting: “Wij hebben uiteraard nooit micro-plastics in onze scrubs of douchepeeling gebruikt, maar carnauba-wasbolletjes, een natuurlijk ingrediënt afkomstig van de palm.”

Waarom vertelde ze dat nou niet eerder aan de wereld? Luidkeels. Voorzien van een schreeuwende aanklacht tegen alle andere cosmeticabedrijven die het wel deden? Dat er in scrubs en shampoo’s helemaal geen plastic bolletjes hoeven te zitten? Zelfs geen zandkorreltjes, om dode huidschilfers weg te schuren? Dat de natuur ons van een heel goed bruikbaar alternatief heeft voorzien?

Een verontschuldigende glimlach. Een bekentenis, aarzelend uitgesproken. “Ik zou die kant wel op willen.” Maar ja. Lieve Van der Borght (1971) is niet de agressieve entrepreneur die het merk Weleda bedacht en in de markt wil zetten. De marketing en salesdirecteur voor de Benelux heeft te maken met een geschiedenis van al meer dan 90 jaar. Een historie met een oorsprong in de antroposofie, ook niet meteen een beweging die zich bij voorkeur via felle krantenkoppen etaleert.

Ze zit buiten aan de rand van de uitbundige kweektuin. Het felgeel bloeiende Sint Janskruid heeft er net de hoogste stand van de zomerzon gevierd. Daar vertelt ze: “Carnauba-wasbolletjes zijn ook niet zo hard als zandkorrels of suikerkristallen, de oplossingen waar andere cosmeticabedrijven nu aan denken, ter vervangen van de plasticdeeltjes. Wij vinden dat zand de huid beschadigt. De carnauba-bolletjes lossen bovendien op in water. Het is onschadelijk voor het milieu. In onze verzorgingsproducten vind je ook geen parabenen en siliconen. Wij zijn erg goed door wat er allemaal nìet in onze producten zit.”

Alweer een vriendelijke glimlach, op de vraag waarom hier in alle hitte van de strijd over de plastic soup geen persbericht over is gemaakt. Iets in de sfeer van: hadden wij al niet altijd gelijk? We suggereren zelfs een slogan, bij voorkeur door een Amerikaanse filmster knauwend uitgesproken: “Hate to say I told you so!” Zou dat geen spannend filmpje opleveren?

Het volledige artikel over Weleda is gratis te downloaden. Zie de linkerkolom, onderaan.

De link naar het volledige programma van Closing the Loop 2013


 

Downloads

Meer info download je hier:

P+ artikel over Weleda (1009 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier