Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Martin Havik, foto Chris de Bode
Martin Havik, foto Chris de Bode
28 augustus 2013

CLOSING THE LOOP 2013: The Italian Connection

Martin Havik waardeert in Nederland verzameld textiel in Italië op tot prachtige nieuwe garens en stoffen. Op de ‘Textieldag’ van de conferentie Closing the Loop 2013 tonen Havik en ‘zijn’ Italianen inspirerende staaltjes topdesign.

In de nieuwe P+ een portret van deze kleurrijke duurzame ondernemer. Havik (1955) hielp in de jaren ’80 als wielrenner legendes als Francesco Moser aan overwinningen. Hij bleef in Italië en begon een handelshuis in textiel: “De creatieve Italiaan kan heel goed met de gestructureerde Hollander samen.” Vandaag laat Martin Havik laat van Nederlandse vodden prachtige Italiaanse stoffen ontwerpen: “Heb ik al gedaan met uniformen van de KLM, doe ik straks weer met uniformen van het Nederlandse leger.” Zijn nieuwe bedrijf heet nu Re-Mo, tegelijkertijd de naam van het duurzaamheidslabel dat hij gerecyclede stoffen meegeeft.

Hier enkele fragment uit de biografie in de nieuwe P+:

Hoe kom je van het fietsen in de textiel terecht?
“Ik was 29 en getrouwd met een Italiaanse. Mij overkwam een zware valpartij en toen had ik het gehad. Ik hield altijd al van mooie kleding, ik was altijd verzorgd. Ik had een paar vrienden die in spijkerbroeken deden en die zelf inkochten. Zo’n 100.000 stuks per jaar. Ze zeiden: ‘Als jij nu eens voor ons op pad gaat, dan gaan wij die broeken van jou kopen en krijg je een piek per broek’.”

Dat is 100.000 piek.
“Precies! Zo ben ik in die wereld terecht gekomen, eerst als agent en daarna heb ik een handelsmaatschappij opgericht, met productie in Italië en verkoop daar en ook in Nederland. Uiteindelijk had ik in Prato tien vrouwen op kantoor. G-Star was een grote klant, Steps ook. Het huwelijk heeft acht jaar stand gehouden maar inmiddels was ik een halve Italiaan.”

Prato was de stad waar al die prachtige geweven stoffen vandaan kwamen?
“Ja, een textielstad met een historie van 150 jaar in de productie van stoffen en kleding, ook van hergebruikte kleding, met name wol.”

Hoe komt dat zo?
“Wol was altijd al schaars en duur. Dus toen zijn ze op het idee gekomen om wol te gaan hergebruiken. Tot 25 jaar geleden alles veranderde. Toen verhuisde alle textielproductie naar China en India, samen met heel veel Europese know how. En nu zie je weer een ommekeer. Met name het recyclen van gebruikte textiel wordt interessant. Dat zag ik aankomen en daarom ben ik vijf jaar geleden met ReMo begonnen, een label dat laat zien hoeveel gebruikt textiel er in een nieuwe stof is verwerkt. Ik voorspel een olievlek. Kijk naar H&M, kijk naar C&A: daar kun je oude spijkerbroeken inleveren en krijg je korting op je nieuwe aankoop. Ze gaan serieus inzamelen.”

Is er wel voldoende aanvoer?
“De Italianen produceren nu al twintig miljoen meter, met name gerecyclede wol. Maar katoen en polyester zijn ook heel goed te verwerken. Pas maar op: straks word je ermee doodgegooid en gaan heel veel meer bedrijven statiegeld geven voor ingeleverde kleding.”

En de Chinezen?
“Die zijn al eerder naar Prato gekomen om daar te gaan produceren. Ze hebben naaiateliers overgenomen, dag en nacht gewerkt en zo de textielindustrie daar eigenlijk gered. Anders waren er nog veel meer bedrijven verdwenen. Die Chinezen zijn heel strategisch, ze zijn klein begonnen en hebben nu nagenoeg de hele confectie-industrie overgenomen. In de recycling zitten ze nog helemaal niet, maar ze willen wel leren, kijken wel mee.”

Onder de voet gelopen door de Chinezen, daar zullen die Italianen niet blij van zijn geworden…
“Vooral de oudere generatie had het daar moeilijk mee. Hen proberen we te laten zien hoe belangrijk zo’n kwaliteitskeurmerk als ReMo is. En dat kan alleen door te laten zien dat grote partijen meedoen: G-Star, Armani, ze willen meedoen. En grote spelers zien terug te krijgen, zoals Benetton. Dat bedrijf had vroeger fabrieken in Prato en is daar weggegaan omdat de kwaliteit niet meer kon worden gegarandeerd… En daar komen wij om de hoek kijken met het ReMo-label. Dat staat voor een garantiesysteem voor kwaliteit. Met gevolg dat Benetton nu weer wel om de tafel wil gaan zitten met de industrie. Zo vervullen wij als Hollanders wel een voortrekkersrol.”

Het volledige interview is gratis als PDF te downloaden. Zie de linkerkolom, onderaan.

Martin Havik is een van de hoofdgasten op de ‘Textieldag’ van Closing the Loop 2013, op vrijdag 4 oktober in The Awarehouse van Interface in Scherpenzeel.

Link naar volledig programma van Closing the Loop 2013 



 

Downloads

Meer info download je hier:

Artikel P+ over Martin Havik als PDF (1067 kb)