Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Versatile Forever, winnaar DOEN Textielcall 2022
Versatile Forever, winnaar DOEN Textielcall 2022
07 april 2022

DOEN Textielcall 2022: Lingerie van bananenplant

Archivist Studio, Atalye, The Knitwit Stable, MUSA Intimates en Versatile Forever zijn de winnaars van de DOEN Textielcall 2022. Ze krijgen ieder 50.000 euro om hun circulaire fashion groot te laten worden: van sexy bikini’s tot lingerie van een bananenplant.  


Dat heeft Stichting DOEN vandaag bekendgemaakt. Volgens DOEN versnellen deze vijf startups met hun businessmodel de transitie naar een circulaire en eerlijke textielindustrie. “Wij zijn blij verrast door de vele inzendingen en hebben alle vertrouwen in de vijf winnaars”, zegt Freija Vermeer, programmamanager van Stichting DOEN.

 “Vijf manieren van onderscheid”

De vijf winnaars onderscheiden zich ieder op hun eigen manier. Zo maakt Archivist Studio unieke collecties van afvalstoffen uit de hotelindustrie en worden de ondernemers door de jury geprezen om ‘het goede verhaal, de mooie producten en goede marketing’. 

Het modemerk Atalye ontwerpt, produceert en verkoopt made-to-measure dameskleding. “Ze doen dat met een 3D bodyscan op een duurzame innovatieve manier”, aldus de jury. 

Ook Versatile Forever is een kledingmerk, maar dan gebaseerd op tweedehands textiel. Jury: “Je ziet direct dat het circulair is: het is schaalbaar en daarnaast dope.”
 

“Wol en banaan”

Andere winnaars richten zich specifiek op grondstoffen. Zo produceert The Knitwit Stable duurzame wollen artikelen van traditionele Nederlandse (afval)wol en met de wol van eigen schapen. “Het is een mooi product en het maakt de keten inzichtelijk en transparant en heeft een educatieve component”, schrijft de jury in haar rapport. 

MUSA Intimates tenslotte maakt lingerie op basis van de stengel van de bananenplant en streeft naar een wereld waarin lekker in je vel zitten het nieuwe schoonheidsideaal is. “Fashion, innovatief, duurzaam en inclusief. Volledig gericht op body positivity”, prijst de jury.
 

“Serieuze boost”

Stichting DOEN is overtuigd van de impact die de vijf winnaars kunnen maken. “De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Grote ‘fast fashion’ merken presenteren zich steeds vaker als duurzaam, maar het hele systeem waarin zij opereren is zeer vervuilend”, zegt Freija Vermeer, programmamanager van Stichting DOEN. “Wij geloven sterk in de kracht van nieuwe initiatieven. Juist voor startende textielondernemers is het heel lastig om aan financiering te komen. Vandaar onze donatie van 50.000 euro aan de vijf winnaars.”


De 5 R’s toegepast

Textielondernemers konden van 9 februari tot en met 15 maart hun plannen indienen bij Stichting DOEN. Hierbij was de belangrijkste voorwaarde dat de startups bijdragen aan de transitie naar een circulaire textielsector op het gebied van Re-duce, Re-use, Re-place, Re-sell en/of Re-cycle. 

De selectiecommissie bestond uit Mariette Hoitink (House of Denim en HTNL), Edson Sabajo (Patta), Thami Schweichler (Makers Unite) en medewerkers van Stichting DOEN. In totaal deden 123 textielondernemers meer aan de DOEN Textielcall.

Al een aantal jaren werkt Stichting DOEN aan de transitie naar een meer circulaire textielsector in Nederland, India en Oost-Afrika. Hierbij ondersteunt de stichting innovatieve oplossingen in alle onderdelen van de keten: van circulaire grondstoffen tot en met alternatieve productiemethoden, hergebruik van oud textiel en vernieuwende consumentenmerken. Enkele toonaangevende voorbeelden van consumentenmerken die worden gesteund zijn MUD Jeans (spijkerbroeken van gerecycled denim, inclusief leasemodel), Soft Revolt (3D geprinte bh’s), Loop.a Life (knitwear op basis van gerecycled wol) en de New Optimist (circulaire & sociale mode).