Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Yogi & Yousef
Yogi & Yousef
14 oktober 2016

Yogi en Yousef: Beleggen in dadels zonder sluipsuiker

Dadels uit Noord-Afrika worden met glucosesiroop gezoet. Zou dat de reden zijn waarom de crowdfunding voor de dadels zonder toegevoegde suikers van Yogi & Yousef zo aanslaat?

Met nog ruim twee weken te gaan is al een bedrag van ruim 200 duizend euro bereikt bij het grootste platform van Nederland, Oneplanetcrowd. Maar de vraag naar deze unieke dadelsoort Sukkary stijgt al sinds enkele jaren zo snel, dat de twee initiatiefnemers een nog veel grotere oogst kunnen inkopen en wegzetten.

“We hebben klanten om tot 300 duizend kilo aan dadels te plukken”, stelt de Nederlandse partner Jochem ‘Yogi’ Geheniau (1975), een in Groningen opgeleide bedrijfskundige. Tot die klanten behoren onder meer Marqt, Ekoplaza, de Bijenkorf en Pathé, maar ook restaurants en gespecialiseerde winkelbedrijven in vijf Europese landen, waaronder Wholefoods in Groot-Brittannië en Veganz in Duitsland. Zakenpartner Yousef coördineert op dit moment de pluk in Saoedi Arabië, die doorloopt tot december. Dat is tegelijkertijd de maand waarin de verkoop van dadels piekt. Voor het financieren van de gegarandeerde afzet is een bedrag van 440 duizend euro nodig.

De meeste crowdfunders investeren bedragen van 250 tot 1000 euro. Het is een kortlopende lening van 1,5 jaar. Yogi & Yousef bieden 7 procent rente. Crowdfunders financieren dus in feite de oogst van dit jaar voor. De ondernemers verwachten op basis van de stijgende dadelimport in de EU dat een jaarlijkse afzet van 2 miljoen kilo in 2020 realistisch is.

Genoeg over geld. Waarom is deze dadel zo uniek? Geheniau: “Alles. De plek. De soort dadel. De smaak. De verwerking. De manier waarop deze handel uit een Arabisch-Nederlandse vriendschap is ontstaan. Alles is bijzonder.”

Over de plek dan eerst, de oase. Geheniau: “Dat is een wat romantisch beeld van vroeger, uit sprookjes van 1001 Nacht. Maar het was wel zo, dat op dezelfde plek waar nu een stad is, vroeger een groene oase was. Handelskaravanen vanuit Mekka naar het noorden stopten hier om water en proviand in te slaan. Diezelfde waterbronnen zijn er nog steeds. We leren onze boeren er zo zuinig en efficiënt mogelijk mee om te gaan.”

Wat er zo bijzonder is aan deze dadel? “Deze soort is van zichzelf zachter van zoetheid. Door de bijzondere bodem bevat de Sukkary vier keer meer mineralen. Het levert echt een unieke smaak op. De mooiste exemplaren verpakken we daarom als snack. Minder fraaie zijn geschikt voor verwerking in taarten, ook als vervanging voor geraffineerde suiker of kunstmatige zoetstoffen. Restaurants zoeten hun nagerechten steeds vaker op natuurlijke wijze met onze dadels. Daarom liggen ze ook in de groothandel, in bulkverpakking.”

De verwerking is ook uniek. Yogi & Yousef kopen direct van dadelplantages bij boeren, maar doen de pluk van de palm wel met eigen werknemers. “Daarmee waarborgen we de kwaliteit, door steeds beter te sorteren”, stelt Geheniau. Voor investeerders is deze constructie heel interessant. Mocht er een misoogst zijn, dan ligt het risico niet bij het bedrijf Sedco BV van Yogi & Yousef.

Nu het toevoegen van ‘sluipsuikers’ wereldwijd een issue is geworden, is het vooral de nabewerking die de dadels van Yogi & Yousef bijzonder maakt. “Suikerstroop toevoegen om de dadels mooi te maken, te zoeten of te conserveren is bij deze dadelsoort beslist niet nodig”, zegt Geheniau. “Andere dadels worden na de oogst behandeld met chemicaliën vanwege insecten, met conserveermiddelen en dus ook heel vaak ook glucosesiroop (een zoetstof gebaseerd op mais). Door onze dadels op de juiste manier te plukken en op te slaan is dit allemaal niet nodig. Het schoonmaken doen we op basis van traditionele methoden. Dat doen ze zo al eeuwenlang.”

En hoe een Hollander erbij kwam om met een Arabier uit Saoedi Arabië een handelsonderneming op te zetten? “Het zijn heel gewone mensen hoor, die net als jij en ik van voetbal houden, bij hun familie willen zijn en leuk willen shoppen.”

Over zijn persoonlijke achtergrond: “In 2010 heb ik de Holland Gulf Chamber of Commerce opgezet. Hiermee organiseerde ik voor innovatieve Nederlandse bedrijven handelsmissies van en naar Saudi-Arabië, Qatar en Koeweit. Yousef werkte sinds de jaren ‘90 al met Nederlandse bedrijven. Hij was één van de eersten die pootaardappelen vanuit Nederland naar Saudi-Arabië bracht. Hij kwam toen regelmatig in Emmeloord. Later is Yousef ook een kippenboerderij voor eieren begonnen. Hiervoor heeft hij veel installaties uit Nederland gehaald. In 2010 werkte hij met een coöperatie van dadelboeren aan het verbeteren van de kwaliteit en promotie van dadels uit zijn regio. Toen hij aan dat project begon, is hij naar Nederland afgereisd om te kijken hoe wij de veiling van onze bloemen organiseren. We raakten bevriend, kwamen op het idee om deze dadels als eerste op de Europese markt te lanceren en zo is ons avontuur begonnen.”

Niet alleen in Nederland slaat deze bijzondere vriendschap aan. “De Saoudi’s vinden het prachtig, om ook eens iets anders dan olie aan de wereld te verkopen. We zijn daar al op nationale tv geweest.”

De crowdfunding voor Yogi & Yousef liep af op zondag 30 oktober 2016. Het beoogde bedrag van 400.000 euro werd gehaald, zelfs net iets overschreden, met 1000 euro.

Yogi & Yousef op Oneplanetcrowd.

English page on Yogi & Yousef  

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier