Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Ford Mach-E
Ford Mach-E
07 januari 2022

Dit jaar 1 op de 4 nieuwe auto’s elektrisch

De ING Bank verwacht dit jaar dat 1 op de 4 auto’s nieuwe auto's elektrisch zal zijn. De populariteitsprijs ging vorig jaar naar de Kia e-Niro, met de Skoda Enyaq iV op de tweede plaats. En, heel verrassend, de elektrische Ford Mustang SUV op 3. Ook daarvan reden er meer dan 2000 stuks uit de showroom. Daarmee versloeg Ford het boegbeeld van het elektrisch rijden: de Tesla.

Toch is het percentage verkochte 
elektrische auto’s vorig jaar iets gezakt, van 20,5 naar 19,8 procent. Zou het door het vele thuiswerken komen? Of door de lange wachttijden vanwege een tekort aan chips?

De ING Bank meldt dat het aandeel volledig elektrisch na deze pas op de plaats alsnog op weg is naar de 25 procent in 2022. De reden: De nieuwe subsidie van € 3.350 voor modellen tot € 45.000 zorgt al voor een snelle start van het jaar bij particulieren. Bedrijven blijven echter de belangrijkste motor achter elektrificatie. De fiscale bijtelling voor zakelijk rijders gaat dit jaar omhoog en de investeringsaftrek vervalt, maar snellere levering en toenemende ambities om uitstoot te reduceren, zorgen naar verwachting ook hier voor groei.”

Wanneer dit jaar werkelijk 1 op de 4 auto’s op de weg elektrisch aangedreven zal zijn, blijft Nederland één van de voorlopers, al maakten andere Europese landen waaronder Duitsland in 2021 een flinke inhaalslag.   

De verkoop van nieuwe auto’s staat in Nederland structureel onder druk, zeker in relatie tot de bevolkingsgroei en het steeds grotere wagenpark. De afgelopen jaren zijn er door het mijden van het OV meer autorijders bijgekomen. Tegelijkertijd zijn occasions onder autorijders populair, het aantal nieuwe auto’s in de vloot is gezakt naar een dieptepunt. 

Nederland was mede door de aanschafbelasting (BPM) altijd al een occasionland, maar in 2021 zijn er met een recordaantal van ruim 1,3 miljoen (via dealers) ruim 4 keer zo veel tweedehands auto’s als nieuwe auto’s verkocht. Ook in 2022 blijft de vraag naar occasions naar verwachting sterk. Door de aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto’s veroudert het park verder.

De gemiddelde leeftijd van auto’s is volgens de ING begin 2021 gestegen naar 11 jaar en één op de vier auto’s is ouder dan 15 jaar. Oudere auto’s maken meer kilometers dan voorheen en dat remt de verduurzaming. Rekeningrijden met differentiatie naar uitstoot kan in de toekomst zorgen voor opschoning, van het wagenpark, maar dit is pas voorzien voor 2030.”

Het blad Autoweek meldde in oktober 2021 dat er van de Kia e-Niro al 3.870 exemplaren waren verkocht. Dat was overigens een daling van 12 procent. Kia voelde duidelijk de hete adem van de in 2021 op de markt gebrachte Skoda Enyaq iV in zijn nek. Van Skoda's elektrische SUV werden in de eerste negen maanden van dit jaar al meteen 3.643 exemplaren op kenteken gezet.

Maar de grote verrassing is toch de wederopstanding van het oude merk Ford. Niemand zou een weddenschap zijn aangegaan met als inzet dat een elektrische Mustang SUV zo populair zou worden. In de eerste drie kwartalen van 2021 werden er  2.237 nieuwe Fords Mustang Mach-E geregistreerd, goed voor een derde plek. Toch een auto met een prijskaartje van 49.925 euro. Pas op plek vier kwam Tesla Model 3. Maar daarvan liepen de verkopen met maar liefst 55 procent terug.
 
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier