04 May 2021

Mud Jeans: van wereldprimeur naar wereldprimeur

Het innovatieve circular fashionlabel Mud Jeans gaat binnenkort twee nieuwe wereldprimeurs presenteren. Na de introductie van het ‘leasemodel’ zal directeur Bert van Son de eerste spijkerbroek lanceren die voor 100 procent uit oude jeans bestaat. En alsof dit nog niet spectaculair genoeg is, komt er ook een nieuw businessmodel aan dat tegemoet komt aan de gegroeide gewoonte van consumenten om winkels steeds meer als ‘kijkshop’ te gebruiken, om vervolgens op internet te bestellen bij de goedkoopste aanbieder.

Mud Jeans kondigt de primeurs aan in een mini P+ Special. Deze digitale uitgave maakt deel uit van een reeks artikelen over circular fashion die in samenwerking met Stichting DOEN wordt gemaakt.  

Van Son over de plannen: “Met Mud Jeans maken wij van oude spijkerbroeken weer nieuwe, door een steeds hoger percentage oude vezels in de jeans te verwerken. We hebben het leasemodel in de markt geïntroduceerd, om zoveel mogelijk gebruikte broeken terug te krijgen. Daarmee waren de eerste. We willen dit jaar een spijkerbroek van 100 procent oude spijkerbroeken presenteren. Dat wordt dan onze tweede wereldprimeur.”

Mud Jeans blijft bewust verre van de fast fashion, met snel opeenvolgende collecties. Van Son: “We komen niet ieder jaar met een nieuwe seasonlesscollectie, maar leveren kwalitatieve jeans die heel lang meegaan. Je gaat nooit een Mud Jeans in de uitverkoop zien. Ons motto is: koop vooral weinig, maar koop wel iets goeds.” 

En dan de laatste bijzondere innovatie, die sterk inspeelt op berekenend consumentengedrag: “Bij 30 winkeliers houden we central stock. Daarvoor ontwikkelen we een model van een eigen pashokje, een fit kit. In de winkel pas je dan de broek en via internet ga je ‘m bij Mud Jeans leasen. Dat is dan onze derde wereldprimeur, waar PWC onderzoek voor heeft gedaan.”

Van Son is een van de meest ervaren spelers in de textielbranche die zich nu inzet voor circulaire fashion. “Ik heb de hele kledingindustrie zien veranderen. Ik heb vanuit Parijs voor de mode-industrie gewerkt, toen er in China nog prachtige fabrieken stonden en kleding nog niet in de achterbuurten van Bangladesh werd gemaakt. Ik heb de fast fashion zien opkomen tot het een nietsontziende industrie. Dat je als consument wordt verteld: je moet elke week iets nieuws kopen. Toen ik mijn bedrijf kon verkopen, heb ik een paar jaar vrij genomen. Maar ik ben toch weer opgestart, met wat geld en mijn netwerk.”

Voor wie de geschiedenis van Mud Jeans niet kent: “Ik heb de naam Mud Jeans meegekregen toen ik het bedrijf herstartte, in 2012. Ik vond het wel een goede naam voor een circulair bedrijf: zand, water en klei kun je ook altijd weer gebruiken. Met modder kun je huizen bouwen, of je kunt het op je gezicht smeren. Uit modder kan een lotusbloempje bloeien.”

Download mini-Special van P+ over Mud Jeans

Bezoek website Mud Jeans