Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 augustus 2022

Duurzame stoute biertjes

Het bierblikje van het Canadese speciaalbier Dirty Blonde staat vol duurzame claims. Zelfs de regenboog van de LHBTI-gemeenschap ontbreekt niet.

Maar dan die naam: Dirty Blonde. Kan een brouwer van speciaalbieren heel duurzaam zijn en tegelijkertijd van seksisme worden beschuldigd? En dan al die andere door kleine speciaalbrouwers geproduceerde biertjes met sexistische namen?

De mediastorm die Shaun O’Hearn (1969) ontketende deed zijn kleine brouwerij van speciaalbieren niet zinken. Integendeel. Terwijl de brouwers van Dirty Blonde alweer een nieuwe voorraad blikjes afvullen, staan op een aanpalend terrein zware bouwmachines te stampen. O’Hearn moet uitbreiden. De Canadees heeft meer bedrijfsruimte nodig om aan de vraag naar zijn succesvolle speciaalbieren te kunnen voldoen.


'All natural'

En zo lang bestaat deze brouwerij Nine Locks nog niet. Pas in 2016 startte hij in Dartmouth, waar aan de overkant van de riviermonding Halifax ligt. En dat is de hoofdstad van Nova Scotia, de Canadese provincie waar de walvissen elke dag in de Atlantische Oceaan foerageren. In 2017 lanceerde O’Hearn hier zijn eerste blonde bier, dat in de verte wel wat smaakt naar Leffe Blonde.

De bierblikjes van Dirty Blonde staan opvallend vol duurzame claims. Ze onderstrepen de idealen van kleine bierbrouwers, die ook in Canada een stukje marktaandeel van grote labels als Budweiser afsnoepen: Zero Compromises, Small Batch, Unfiltered, No Preservatives, Craft Made, All Natural. Voor World Pride Day 2022 maakte de brouwerij dit jaar zelfs een speciale partij van 20 duizend cans aan met daarop de regenboogvlag, als statement tegen discriminatie. Een andere partij bier volgens Oekraïens bierrecept was binnen vier uur uitverkocht. Nine Locks doneerde daarop een bedrag van 20 duizend dollar aan het Canadese Rode Kruis, om de slachtoffers van de oorlog te helpen. De brouwerij steunt daarnaast tal van andere lokale initiatieven, zoals het herstel van de stand van de wilde zalm in de rivieren.


'Blondes have more fun'

Maar O’Hearn maakt ook graag grappen. Het is typisch masculine kroeghumor die ook bij de introductie van ‘Dirty Blonde’ werd ingezet. Als advertentieslogan koos hij voor ‘Blondes have more fun’. Hij bedacht de kreet niet zelf, maar leende de tekst van de Britse rocker Rod Steward, die eerder een album onder deze titel had uitgebracht. Zo’n woordspeling lijkt onschuldig. Bovendien, de beroemdste ‘Dirty Blonde’ uit de filmgeschiedenis, de Amerikaanse actrice Mae West, staat vandaag te boek als een vroege feministe, die haar eigen teksten wilde schrijven -materiaal dat ze overigens vaak uit moppenboeken haalde.

Toch tekenden collega ambachtelijke brouwers in Nova Scotia heftig protest aan tegen de vergelijking van een blonde vrouw met een blik bier. Hun organisatie, de Craft Brewers Assocation, liet weten dat de reclameteksten van O’Hearn voorbijgingen aan een aangenomen motie uit datzelfde jaar 2017 waarin de leden beloofden zich niet te buiten te gaan aan discriminerende marketing.


Moral Highroad

De superbeleefde en zich al snel verontschuldigende Canadezen bewandelden de moral highroad keurig in lijn met de hashtag #MeToo-beweging, die ook al in datzelfde jaar werd gelanceerd. ‘Deze reclame is onacceptabel en niet te toleren’, lieten de speciaalbrouwers aan de buitenwereld weten. Een studente die hielp bij het opstellen van een open brief liet aan de Canadese media weten: ‘Dit is het vaste gedragspatroon in een maatschappij waarbij historisch gezien het lichaam van vrouwen wordt ingezet voor marketingdoeleinden’.

Pijnlijk was ook een interview van een vrouw die in een bar werkte en vertelde wat ze allemaal naar zich toe kreeg van mannen die bij haar een glas Dirty Blonde bestelden. Deze Catherine Murray vertelde dat ze doodziek van werd van insinuaties als ‘Krijg ik jou er dan bij?’. Of: ‘Ik ben echt dol op blondjes, als je begrijpt wat ik bedoel’. Murray gaf het interview overigens toen zij bij een concurrerende bierbrouwer werkte.


Verder lezen...

Op zijn kantoortje in Darmouth trekt O’Hearn zijn onschuldigste gezicht wanneer hij uitlegt waarom hij zijn populaire biertje zo nodig ‘Dirty Blonde’ moest noemen.

Lees verder het interview met O’Hearn in de P+ Special ‘Stoute biertjes’, met daarin ook Nederlandse -en buitenlandse biernamen- die eigenlijk niet kunnen.

 

Downloads

Meer info download je hier:

Download P+ Special Stoute biertjes (2549 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier