Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Caroline van Eeuwijk, natuurlijke visagie
Caroline van Eeuwijk, natuurlijke visagie
01 juni 2012

C. Cosmetics and Care: Ontschminken kost een maand

 

Ontschminken. Dat is iets anders dan afschminken; een dikke laag opmaak van je huid wassen. Caroline van Eeuwijk van C. Cosmetics and Care helpt actrices en fotomodellen om hun huid weer natuurlijk te laten ademen.

Na het draaien van een film of het lopen van catwalks is er zoveel make-up op hun gezicht gesmeerd, dat alle poriën verstopt zijn. Het kost vier weken om de huid weer natuurlijk te laten ademen, weet Caroline van Eeuwijk (1979).

Ze zegt: “Er worden producten gebruikt met wel vier verschillende soorten vaseline er in. Dat is lichaamsvreemd vet, gemaakt van fossiele brandstoffen. Alles verstopt, de huid droogt ervan uit en vrouwen gaan als reactie daarop steeds meer en meer smeren, om hun huid toch maar soepel te houden. Anders krijg ik rimpels”, vertellen ze: “Maar dat is nu juist het effect van minerale oliën! Om te beginnen is er een Detox nodig. Pas na na dagen tot weken neemt de eigen huidtalg de oorspronkelijke functie weer over.”

Een weelderig tropisch aandoende verticale muur van planten bij de ingang van C. Cosmetics and Care geeft direct de boodschap af: alles hier is 100 procent natuurlijk. Een meterslang vilten wandkleed van kunstenares Claudy Jongstra onderstreept de keuze voor puurheid. Bekende consumentenmerken vind je hier niet. Nederlandse producten staan er niet op de schappen en ook niet in een van de vier behandelkamers. Naturelle d’Argan, Dr. Baumann, Dr. Alkaitis, de namen verraden de landen van afkomst: Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.

Deze producten zijn nog niet doorgedrongen op de visagie-sets in Hilversum, of in professionele photoshoots, vertelt Van Eeuwijk. De look is anders. “Professionele synthetische make-up moet studiolicht op een bepaalde manier weerkaatsen. Natuurlijke make-up geeft een ander effect. Veel glanzender, daar moet je aan wennen.” De traditionele schmink staat ook onder druk, door de komst van high defintion tv. Door de hoge beeldschermresolutie ziet de kijker dat de make-up op het gezicht van presentatoren een laag plamuur is.

Voor een photoshoot voor de cover van de volgende P+ maakte Van Eeuwijk de ethical fashion-onderneemster Marieke Eyskoot wel op met minerale make-up, dat ook bij C. Cosmetics and Care verkrijgbaar is van het merk freshMinerals. Het heeft als bestanddelen uitsluitend ‘bergmineralen die je huid doen stralen’.

Caroline zelf kwam meer uit nood gedwongen in aanraking met natuurlijke cosmetica. Op haar achttiende kreeg ze last van allergische reacties op voeding. Niet alleen na het eten van tomaten, maar ook kon ze niet meer tegen kaas, alcohol en gist… Hierdoor werd ze zich bewust van de samenstelling van producten die je eet en later ook van wat je smeert. Producenten van natuurlijke cosmetica als dr. Baumann waarschuwen daarvoor. De huid is ons grootste orgaan en de grootste beschermer tegen lichaamsvreemde stoffen, zoals vervuiling door industrie en autoverkeer. En… vervuilende schoonheidsproducten. Er kan een grens worden overschreden en dan is de natuurlijke afweer voorgoed stuk.

Van Eeuwijk wordt dan ook ronduit giftig als ze over producenten van schoonheidsartikelen begint. “Je moet echt lezen wat er op de ingrediëntenlijst staat, dan weet je pas wat je in handen hebt. De verpakking schreeuwt juist vaak marketingtermen. Zitten er emulgatoren in een product dat bedoeld is om veroudering tegen te gaan? Weet dan dat emulgatoren juist rimpels bevorderen. Ik ken iemand die bij een groot cosmeticaconcern heeft gewerkt. Ik heb de verhalen gehoord... Het is vooral marketing. Ze beweren dat producten bepaalde eigenschappen hebben, terwijl dat niet zo is. Die business, they don’t care. Er gaat zoveel geld in om.”

Toch duurde het nog tien jaar voordat Van Eeuwijk besloot om haar strijd tegen allergieën om te zetten in een eigen business. Ze was inmiddels advocate en zegde haar baan op. Ze telde haar spaargeld, vond een bank en een financier en begon een schoonheidssalon, in hartje Amsterdam. “Ik was er rijp voor”, zegt ze. “Ik ben geen gediplomeerde schoonheidsspecialiste, ook geen visagiste, maar ondernemer met een passie voor gezondheid en duurzaamheid. We staan met zijn vieren in de zaak.”

Uiteraard heeft ze niet alleen fotomodellen als klant. Iedereen is welkom. Een standaard gezichtsbehandeling van twee uur kost bij C. Cosmetics and Care 80 euro. Dat is inclusief een oppervlaktereiniging, masker, serum, dieptereiniging, massage en persoonlijk advies. Ten slotte een minerale make-up ter afsluiting…

De website van C. Cosmetics and Care
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier