Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Ekoplaza geen vlees of vis in de aanbieding
Ekoplaza geen vlees of vis in de aanbieding
02 maart 2022

Ekoplaza: weekje zonder vlees of visreclame

Een bijzondere actie. In de biosuper Ekoplaza zijn in de week van 2 tot en met 15 maart alle producten zonder vlees, vis of zuivel afgeprijsd.

De biosuper geeft als motivatie voor deze opmerkelijke aanbieding: ‘Als je meer plantaardig en minder vlees eet, krijg je balans. Op je bord, in de landbouw én op de aarde. ‘ 

P+ publiceerde eerder een Special ‘Verlokken met Vega’ waaruit bleek dat supermarkten ‘kiloknallers’ en ‘plofkippen’ en andere prijsaanbiedingen gebruiken om klanten naar binnen te lokken, in de hoop dat consumenten vervolgens ook andere producten kopen. Na het onderzoek van Questionmark hiernaar zagen we bijvoorbeeld in de Lidl vaker ook het vegetarische aanbod in de reclame staan. Maar het kwam er niet van om alleen de groenten en vleesvervangers goedkoper te maken.


Albert Heijn met eigen veldbonenburger

In de laatste 'Superlijst Groen' van Questionmark uit 2021 stond Ekoplaza al bovenaan als 'voorloper', met Lidl op de tweede plaats. Middenmoters zijn Jumbo en Albert Heijn. Achterblijvers Aldi, Coop, Dirk en Plus.

Albert Heijn had ook nieuws deze week. De marktleider van de supers introduceert deze week als eerste supermarkt een eigen veldbonenburger, die ook meteen in de aanbieding is, met een korting van 25 procent. Ook maakte AH deze week bekend naar een meer plantaardig voedingspatroon te streven, waarbij 60 procent van de eiwitten voor menselijke consumptie afkomstig is van plantaardige bronnen. Om dit doel te halen breidt Albert Heijn het vega en plantaardig assortiment fors uit. Tegelijkertijd verdubbelt Albert Heijn het aantal 'prijsfavorieten' binnen de bestverkochte eigenmerk vleesvervangers waarmee de prijs gelijk is aan of goedkoper dan vleesproducten (kiloprijs).

Net als Ekoplaza is ook Albert Heijn partner van de 'Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel', het bekendste Nederlandse initiatief om een meer plantaardig eetpatroon te promoten.


"Planten stoten geen gassen uit"

Maar het blijft is een opmerkelijke actie van Ekoplaza: ‘Als biologische supermarkt vinden we het belangrijk om het Nederlandse voedingspatroon duurzamer en gezonder te maken. Dit doen we door zelf verantwoordelijkheid te nemen en deze niet bij jou als klant te leggen. Al onze producten komen uit duurzame landbouw met biologisch als minimale kwaliteit. Maar dat niet alleen. We willen een goede balans tussen plantaardige en dierlijke producten in het schap. Planten groeien als vanzelf en stoten geen gassen uit. Ze eten geen voer van ver weg en bevatten vrijwel alle noodzakelijke voedingsstoffen. Wij bieden je groene proteïne via een breed en ruim aanbod vleesvervangers. Ook kaas of gebak. Zelfs twee keer zoveel als vlees en zuivel. Best makkelijk dus om ook eens te kiezen voor vega!'

Producten die Ekoplaza in de aanbieding heeft zijn onder andere een kikkererwten schnitzel, vegan plakje salami en hazelnootdrink. De cheesecake zonder kaas echter niet, jammergenoeg. Die kun je niet zo makkelijk ergens anders vinden.


 
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier