FMO: Groen krediet maakt opmars
Groen krediet maakt een opmars in Midden-Amerika. Dat constateert de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO, na een bezoek van een forse bankendelegatie uit verschillende landen. De voordelige leningen met groene voorwaarden lopen al in de tientallen miljoenen dollars. De teelt van koffie, rijst, suiker en pinda’s wordt hiermee duurzamer.
De opmars staat beschreven in de nieuwe Special van P+ van deze week.
Op uitnodiging van FMO reisde een groep van vijftien vertegenwoordigers van de verschillende Promerica-banken uit verschillende landen naar Nederland voor een inspiration tour. “Deze banken hebben samen met ons al stappen gezet, maar willen nu naar de volgende fase”, zegt Mareike Hussels, Senior Environmental & Social Officer bij FMO.
Voor FMO is de Promerica Grupo al jarenlang een belangrijke cliënt, en strategische partner. Het succes van de eerste Green Line kredietverlening aan Nicaragua leidde tot de uitrol van het concept over de hele Promerica groep. Naast financiering zorgt FMO er ook voor dat externe experts de banken aan de benodigde kennis helpen. Daartoe wordt samengewerkt met lokale organisaties en consultants zoals de Centro de Produccion mas Limpia (Centra voor Groene Productie) en EcoConsulta.
Dat is een vrij unieke aanpak. Er zijn meer fondsen of banken die groene kredieten bieden, maar FMO gaat veel verder in de samenwerking en begeleiding. Hussels: “Je kunt een Green Line geven, met de eis dat die tot 20 procent meer energie- of water-efficiency moet leiden, en dan zeggen: zoek maar uit hoe je dat doet. Wij denken mee, stellen deskundigen beschikbaar. Die aanpak zorgt voor wederzijds begrip. Wij snappen hen nu veel beter, en zij ons. We zijn aan beide kanten trots op wat we bereikt hebben, en zeer gemotiveerd om verder te gaan.”
FMO kondigde in het jaarverslag nieuwe groene initiatieven en projecten aan, en niet alleen op het terrein van duurzame energie. “Wij willen zeker meer doen met Promerica de komende jaren. In onze portfolio zijn zij een van de meest succesvolle banken op dit terrein. Zij springen er uit door hun enthousiasme. En de wil om de groene aanpak centraal in hun strategie te stellen.”
Belangrijk daarbij is dat de meeste Promerica zich vooral richten op de wat grotere mkb-bedrijven. “Ze onderhouden een sterke band met hun klanten. Daardoor kunnen ze die klanten ook adviseren op het gebied van duurzame energie en energie-efficiency. In Nicaragua zijn ze sterk in landbouw, koffieplantages, irrigatie. Dat gaat veel verder dan de voor de hand liggende groene projecten, zoals het financieren van zonnepanelen.”
Hussels is onder de indruk van de strategische aanpak door Promerica. “Banpro in Nicaragua richtte zich met groene kredieten allereerst op de sectoren koffie, rijst, suiker en pinda’s. Omdat zij inschatten dat Nicaragua een kans heeft om met die vier gewassen concurrerend te zijn op de wereldmarkt. En als bank weten ze dat dit alleen maar gaat lukken als de bedrijven moderniseren, energie-efficiënter worden, minder water gebruiken, etc. Ze kijken dus heel goed waar de kansen liggen. Inmiddels bereiken ze met hun groene kredietverlening ook de industriële sector en de handel.”
Het leidt geen twijfel dat er een markt voor groene projecten is in Latijns Amerika, na het succes in Costa Rica en Nicaragua. Ook de andere Promerica banken zijn inmiddels om. De vestigingen in Guatemala en El Salvador hebben al verschillende groene kredieten uitstaan, Ecuador al voor een bedrag van 30 miljoen dollar.
De inspiratietoer heeft de deelnemers ervan overtuigd dat ze op de goede weg zijn, maar dat er ook nog veel stappen te zetten zijn. Hussels: “Communicatie en bewustwording zijn cruciaal. Banken moeten aan de bak, en er zelf heel veel energie in stoppen. Maar dat gaat deze groep bankiers lukken. Hun ambitie spat er vanaf.”
Lees meer over de groei van groene kredieten in Midden-Amerika in de Special van P+.
Tekst Hans van de Veen