Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
NL Doet in de Gamma Breda
NL Doet in de Gamma Breda
19 maart 2012

Gamma- Oranje Fonds: Korting op materialen voor NL DOET

De Gamma stopt steeds meer materialen in het assortiment die bewust klussen mogelijk maken. Het Oranje Fonds klaarde voor NL Doet 7000 klussen. Was het een gouden match?

We zien het steeds meer: bedrijven en NGO’s die de samenwerking opzoeken. Is het alleen goed voor beider reputatie, of stijgt de verkoop er ook daadwerkelijk door? En naar wie gaat de winst dan toe? We vroegen het deze week aan het Oranje Fonds en Gamma.

Vorig jaar goed voor 300.000 deelnemers, dit jaar voor 350.000. De groei zit er goed in bij NL DOET. Wat wil je ook, met een Koningin die op de foto gaat terwijl ze een hond wast bij de Stichting Assistentiehond.

Tijdens de grootste vrijwilligersactie van het jaar zijn duizenden opknapbeurten verricht, vertelt Jonne Boesjes van het Oranje Fonds. En natuurlijk werd daar ‘ongelofelijk veel’ bij geklust. De link met de Gamma was dus niet zo vreemd: “We waren al jaren op zoek naar een kluswinkel om mee in zee te gaan: we worden voor NL DOET altijd overspoeld met vragen naar tape, spijkers en verf.”

Het Oranje Fonds trok afgelopen zomer zelf de stoute schoenen aan en stapte naar Gamma: “Die waren meteen geïnteresseerd.”

Inderdaad, vertelt Alex Phaff van Gamma: “De samenwerking met het Oranje Fonds is een typisch voorbeeld van het juiste gesprek op het juiste moment. Wij waren al langer bezig om al die duizenden producten waarvan het gebruik een bijdrage levert aan milieu en welzijn, wat meer onder de aandacht te brengen. Die producten maken al jaren deel uit van ons assortiment, maar waren niet als zodanig herkenbaar. Samen met Milieu Centraal en de Stichting Consument en Veiligheid waren we bezig met de introductie van Klus Bewust producten.”

De link met het Oranje Fonds bleek een ‘natuurlijke match’: “Je inzetten voor de maatschappij is wat ons betreft de ultieme vorm van bewust klussen.”

Het Oranje Fonds sprak met Gamma af om deelnemers aan NL DOET een korting  van 20 procent te geven op eventueel benodigde klusmaterialen. Nog een groot voordeel is volgens Boesjes de communicatie: “Gamma roept op om mee te doen aan NL DOET: dat is voor ons natuurlijk ook geweldig: hoe meer mensen ervan weten, hoe beter.”

De inzet van Gamma voor NL DOET is onderdeel van de ‘Klus Bewust’ campagne, die in januari van start is gegaan. Klus Bewust gaat verder dan een ‘laten we even groen doen-ding’, zegt Phaff: “ Het moet tot een vast formuleonderdeel uitgroeien.” Een groene bouwmarkt moet het echter ook weer niet worden: “We willen de consument de keuze bieden. Klus Bewust producten zijn normale producten binnen ons assortiment en er hoeft niet extra voor te worden betaald.” Bewust klussen omvat meer dan alleen het milieu: “Het gebruik van een Klus Bewust-product kan zowel goed zijn voor het milieu, als voor veiligheid en gezondheid van de gebruiker en zijn omgeving.”

Of de samenwerking met Gamma nu ook extra vrijwilligers heeft opgeleverd, kan Boesjes niet zeggen: “Zoiets is heel moeilijk te meten. Er zijn zoveel indirecte lijnen. Natuurlijk gaan we in de evaluatie wel vragen aan mensen of ze gebruikt gemaakt hebben van de actie. Hebben ze alleen de korting meegepakt of daardoor ook extra gekocht?”

Volgens Phaff was er voor Gamma ‘geen omzetdoelstelling’ aan verbonden: “Wij doen dit ter ondersteuning van een goed initiatief in de hoop dat zowel NL DOET als Gamma van deze samenwerking kunnen profiteren op het gebied van bekendheid en imago.” Zowel het Oranje Fonds als Gamma laat weten de samenwerking te willen voortzetten in de toekomst. Boesjes: “Gamma maakt de klussen met hun actie makkelijker voor onze vrijwilligers, dus graag!”
 

Website Gamma Klus Bewust
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier