Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Uit Triodos filmpje 'Geweldige tijd'
Uit Triodos filmpje 'Geweldige tijd'
12 juli 2012

Georgina Verbaan huilt om Triodos-filmpje

“En nu zit ik verdorie ook nog te tranen.” Zo twittert Georgina Verbaan geëmotioneerd. “Klein is het nieuwe groot”. Constateert Humberto Tan. De roep om terug te keren naar menselijke lokale verhoudingen van Triodos Bank is al 50.000 keer bekeken.

Wij werden door het begin van het internetfilmpje van anderhalve minuut volkomen op het verkeerde been gezet. “We leven in een geweldige tijd.” Dat moet je niet horen wanneer je net weer eens hebt opgeschreven dat we op dit moment nog steeds twee tot drie aardes consumeren, terwijl we er maar eentje hebben. We staan nog maar het begin van de duurzame omwenteling, had Willem Lageweg van MVO Nederland net voor ons op een flipover getekend. 80 Tot 90 procent van het werk moet nog gedaan worden, om volgende generaties ook nog natuur, soortenrijkdom, grondstoffen, voeding en zuurstof te gunnen. De urgentie is nog even groot als toen de Club van Rome voor het eerste waarschuwde voor uitputting. Zo geweldig is die tijd dus niet, waar we in leven. Wel voor ons hier in Nederland, maar je zal maar in Zuid-Soedan wonen, of over 200 jaar geboren moeten worden. Ik zou niet weten of ik daar blind voor zou willen tekenen.

Dat er een energieke basisbeweging ontstaat, die van onderop in eigen omgeving aan het werk is gegaan met duurzaamheid, daar heeft Triodos Bank volkomen gelijk in. Het sluit aan op wat hoogleraar Jan Jonker signaleerde, toen hij de kenmerken van nieuwe businessmodellen formuleerde. Zelf doen. Op eigen kracht. Met instrumenten die toe zijn aan een revival, zoals de goede oude coöperatie. Het blijkt nog net zo’n handig juridisch vehikel te zijn als honderd jaar geleden, toen er ook geen overheid was die voor alles zorgde.

Triodos Bank maakte van het thema een met liefde en snelheid gemaakt internetfilmpje. Bekende Nederlanders reageren positief. Nieuwe media-deskundige Alexander Köpping: “Wat heeft Triodos bank een ongelofelijke mooie reclame gemaakt.” Duurzame 100-topper Maurits Groen vindt dat ook: “Briljant filmpje. Voelt ook de tijdgeest goed aan. Als nou eens 7 miljard mensen hem zagen. Dus, stuur hem NU door aan tenminste 2 anderen- want we zouden het toch ZELF gaan doen?”

Een opgewekt filmpje dus om mee te nemen in de vakantiekoffer. Heel terugkomen en in september aan de slag! Blijf P+ goed volgen, want we gaan dit najaar in het magazine stevig uitpakken met thema’s die daarbij heel goed van pas komen. Hoe bouw je slimme samenwerkingsvormen tussen organisaties op? Hoe timmer je een winstgevende energiecoöperatie in elkaar?

Het Geweldige Tijd-filmpje van Triodos Bank