Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Charlotte Linnebank
Charlotte Linnebank
18 oktober 2020

Lichtpuntjes in gezond aanbod supermarkten

Supermarkten beloofden in 2018 om hun klanten te stimuleren om gezond te eten. Twee jaar later blijkt daar volgens onderzoeksbureau Questionmark nog weinig van terecht te zijn gekomen. De lokkertjes in de reclamefolders zijn voor 82 procent ongezonde keuzes. Maar doen de supermarkten dan helemaal niets goed? Toch wel: in het onderzoekrapport zijn ook Best Practices te vinden. We zetten ze op een rijtje.

Over het algemeen zijn het Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza die de ambitie het beste hebben vertaald in beleid en praktijk, volgens Questionmark.

Over de inrichting van de supermarkten:

+ Dirk is de enige supermarkt die klanten bij de kassa niet verleidt tot ongezonde impulsaankopen, zoals snoep. 

+ Coop biedt als enige supermarkt structureel gezonde recepten als inspiratie voor klanten in de winkel. 

+ Aldi gebruikt als enige structureel kindermarketing voor gezonde producten.

+ Dirk is de enige supermarkt waar consistent nutriëntenwijzers op de schappen staan: gekleurde bordjes die aangeven welke producten door hun voedingswaarden relatief ongezond zijn

Over de reclamefolders:

+ Lidl bracht één folder uit die meer dan 40 procent producten uit de Schijf van Vijf bevatte, de lijst met gezonde producten.

+ Lidl doet geen aanbiedingen voor suikerhoudende drinkpakjes die typisch aan kinderen gegeven worden.

+ Ekoplaza brengt af en toe 'alcoholvrije' folders uit.

Over het assortiment:

+ Ekoplaza onderscheidt zich met relatief suikerarme frisdranken en relatief zoutarm vlees en vleesvervangers.

P+ liep eerder dit najaar met directeur Charlotte Linnebank van Questionmark door drie grote supermarkten in Amsterdam-Noord om te onderzoeken hoe het gesteld is met de keuze voor plantaardige eiwitten in plaats van vlees. De vegaworstjes bleken twee keer zo duur te zijn als vleesworstjes. De onderzoekster maakte zich toen al boos over de plaats waar Albert Heijn de superzoete kindertoetjes in de koeling neerzet. De in verleidelijke kinderkleurtjes vormgegeven zoetigheid wordt op ooghoogte van peuters gepresenteerd. 

Download P+ Special over de steekproef naar Vega-producten

Download hier het volledige onderzoek Superlijst Gezondheid 2020.

Downloads

Meer info download je hier:

Superlijst Gezondheid Questionmark (4718 kb)