Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Biocotton van C&A
Biocotton van C&A
28 september 2013

C&A is weer 's werelds grootste in biokatoen

C&A Europe heeft zijn wereldwijde nummer 1 positie met betrekking tot gecertificeerd biologisch katoen heroverd. Vorig jaar was het Zweedse H&M de aanvoerder.

Dit staat in het laatste Organic Cotton Market Report gepubliceerd door Textile Exchange. Dit is de leidende organisatie voor de bevordering, analyse en certificering van biologisch katoen en ander duurzaam textiel.

Het bijzondere: de bewegingsruimte van C&A is heel beperkt. Als de biokatoen in eigen winkel duurder zou zijn dan gewone katoen, dan zouden de klanten kiezen voor de katoenversie die veel vervuilender is.  Het is een van de ‘voorwaarden voor gedragsverandering’ waarover P+ in het volgende nummer schrijft, aan de hand van een gespreksavond hierover bij MVO Nederland. Namens C&A nam hier Paulien Straeter aan deel, verantwoordelijk voor de PR en corporate communicatie in Nederland. Straeter is een van de geportretteerden die vertellen hoe ze hun duurzaamheidsbeleid afstemmen of al bestaande activiteiten van consumenten, om zo extra effect te veroorzaken.

C&A gebruikte in het fiscale jaar 2012 meer dan 22.000 ton gecertificeerd biologisch katoen, een toename van 78 procent ten opzichte van het jaar ervoor. C&A staat daarmee op de eerste plek in de categorieën "Top tien gebruikers van biologisch katoen" en "Top tien gebruikers procentuele groei."

La Rhea Pepper, Managing Director van Textile Exchange: "De inspanningen van het bedrijf gaan verder dan alleen de verkoop van het eindproduct. C&A, gesteund door de C&A Foundation, investeert ook in sociale en ecologische programma's met een focus op de landbouwgebieden waar biologisch katoen wordt verbouwd. Daarnaast organiseert het bedrijf doorlopende trainingsprogramma's voor boeren en andere belangrijke partners in de biologische productieketen."

C&A liet in jaar 2012 een substantiële stijging in de verkoop van biologisch katoen producten zien. Er werden meer dan 80 miljoen kledingstukken, gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen, verkocht. Dit betekent een stijging van meer dan 140 procent ten opzichte van 2011.

Momenteel bestaat meer dan 30 procent van C&A's totale katoenverkoop uit biologisch katoen. Het bedrijf is van plan om in 2013 de verkoop van biologisch katoen te verhogen naar 100 miljoen artikelen. Daarnaast bevestigt het bedrijf de lange termijn doelstelling om voor 2020 de gehele collectie om te schakelen naar duurzaam geproduceerd katoen, waaronder biologisch katoen. Deze doelstelling is een nieuwe mijlpaal in C&A's duurzaamheidsstrategie en zou volgens het concern de wens van klanten refelecteren.

Abonneren op P+ People Planet Profit
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier