Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 maart 2012

HEMA-Natuurmonumenten: natuur eindelijk spannend voor kinderen

 

Wat beleidsmakers al jaren willen, krijgt de HEMA nu voor elkaar. Kinderen die de spannende natuur ontdekken. Partner Natuurmonumenten signaleert een groei in de belangstelling van 300 procent.

We zien het steeds meer: bedrijven en NGO’s die de samenwerking opzoeken. Is het alleen goed voor beider reputatie, of stijgt de verkoop er ook daadwerkelijk door? En naar wie gaat de winst dan toe? We vroegen het deze week aan Natuurmonumenten en HEMA.

HEMA stond bij Natuurmonumenten al langer hoog op het verlanglijstje, vertelt Conny Groot van Natuurmonumenten. “Wij hadden ze al een paar keer tevergeefs benaderd toen ze ons anderhalf jaar geleden zelf belden: het boek ‘Op pad, een natuur-wandel-doe-boek voor stadse donders (en hun ouders)’ was op hun ontwerpafdeling terecht gekomen en enthousiast ontvangen.” Natuurmonumenten was betrokken bij deze uitgave.

Judy op het Veld van HEMA bevestigt dat: “Op ons nog te ontwikkelen assortimentenlijstje stond al langer Kind en Natuur. We hebben Natuurmonumenten toen benaderd om een samenwerking op te starten en zijn enthousiast aan de slag gegaan.”

Wat volgde waren veertig producten –een schepnet, een verrekijker en een kompas, maar ook knutselpakketten, natuurweetjeswaaiers en doe-het-zelf-speurtochten, een sterrenkijker en een survivalboek-, waarmee ouders en kinderen in de leeftijd van zes tot negen jaar op avontuur konden in de natuur.

Het gezamenlijke doel, vertelt Op het Veld, was om de kinderen naar buiten te krijgen, de natuur in: “Natuurmonumenten is een autoriteit op gebied van kennis van natuur en natuurbeleving. Binding met de natuur ontstaat in de kindertijd en Natuurmonumenten heeft veel activiteiten voor kinderen. Daar wilden wij met onze producten graag bij aansluiten om kinderen op een leuke en laagdrempelige manier kennis te laten maken met de natuur.”

Bijkomende voordelen waren een betere reputatie en verkoop: “Door de samenwerking gaat het deels om reputatie en het naar buiten krijgen van kinderen, maar daarnaast ook de verkoop van de producten die ontwikkeld zijn om het voor kinderen nog leuker maken om de natuur in te gaan.” Bovendien delen beide bedrijven een aantal belangrijke kernwaarden: “Beide zijn van Hollandse oorsprong en staan midden in de maatschappij.”

Natuurmonumenten was vooral blij met de ontwerp- en ontwikkelkracht van HEMA, vertelt Groot: “Daarmee hebben ze ons geholpen leuke producten voor kinderen te bedenken zodat ze de natuur in gaan. Ze hebben het thema weer een keer onder de aandacht weten te brengen.” En hoe: de Wilde Buiten Dagen die Natuurmonumenten drie keer per jaar organiseert waren ‘gigantisch veel drukker’, weet Groot: “De hoeveelheid kinderen en ouders die daar de laatste keer op afkwam steeg met minstens 300 procent. Tot voor kort organiseerden we het per regio maar op één plek, nu zijn dat er meerdere omdat we anders de drukte niet aankunnen. Die is minstens verviervoudigd.”

Nog een voordeel: er komen mensen op af die anders nooit de natuur ingaan: “Dat is echt geweldig!”

Het is voor Natuurmonumenten niet de eerste keer dat wordt samengewerkt met een bedrijf: eerder waren dat Menzis, Landal Greenparks, PostNL en Ikea. Het samenwerken met een bedrijf geeft een meerwaarde, zegt Groot: “Door de communicatiekracht van veel van deze bedrijven krijgen we contact met mensen die wij anders nooit hadden kunnen bereiken. In de HEMA bijvoorbeeld komt iedereen: ook mensen die nog nooit in de natuur zijn geweest. Wij kunnen wel roepen ‘ga naar buiten, want daar is het te beleven’, maar door onze bekendheid in de schappen van de HEMA is die stap voor veel mensen nu wat kleiner geworden.”

HEMA-producten om Natuurmonumenten te ontdekken