Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Special De missing link tussen HRM en MVO
Special De missing link tussen HRM en MVO
25 maart 2016

P+ dicht kloof tussen MVO en HRM

Na 15 jaar duurzaam denken bestaat er nog steeds een kloof tussen MVO en HRM. P+ biedt HRM-managers een staalkaart van goede praktijken, die direct aansluiten op het dagelijkse werk.

Daarom deze titel: De missing link tussen MVO en HRM.

De Special van P+ kwam tot stand in samenwerking met het Expertisecentrum Sustainable Business van Avans Hogeschool. Lector Tonnie van der Zouwen staat haar collega docenten bij om duurzaam denken strategisch onderdeel te maken binnen hun lespakket.

“De eerste reacties waren heel positief. Wat leuk! Wat mooi!”, vertelt Van der Zouwen, die zelf ook in de uitgave over haar aandachtsveld vertelt.

De Special is ontstaan uit bezorgdheid. Van de 3 elementen van de Triple Bottom Line People, Planet, Profit raakt de sociale kant van duurzaamheid meestal het eerste ondergesneeuwd. Er is geen extra geld voor, er is geen interne aandacht voor, HR-afdelingen zoeken zelf de aansluiting met het MVO-beleid niet op. De meetbaarheid van beleid is lastiger dan die van technische milieu-issues. Je kunt makkelijker de beperking van CO2-uitstoot meten dan het geluk om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt werk te bieden.

Als er al belangstelling voor MVO bij personeelswerkers is, dan is het voor abstracte concepten als ‘Duurzame inzetbaarheid’, waar vervolgens ook maar zelden iemand in een bedrijf verantwoordelijk voor is. Dat bleek dit jaar weer uit een van de onderzoeken onder MVO Experts van de Erasmus Universiteit, gepubliceerd in P+.

Daarom een poging om tot een hands-on aanpak te komen, met het oog op de komende generatie van personeelswerkers, die nu nog in opleiding zijn. P+ zocht Best Practices, HRM-docent Koert de Langen van Avans deed de check: staat dit al in de standaard leerboeken? Meestal niet, daarom is deze Special handig als extra leermiddel.

Van de Special werden 500 exemplaren in hard copy gedrukt, voor de jaarlijkse HRM-dag die Avans voor HRM-managers (uit Noord-Brabant) organiseerde. Ook worden de Specials onder studenten verspreid. Omdat de inhoud ook voor andere hogescholen van toepassing is, bieden P+ en Avans deze productie gratis via deze website aan.

Wat is de gedachte achter deze uitgave? HRM-managers werken met een ‘Employee Life Cycle’, een levenscyclus die begint met het zoeken naar de juiste medewerkers en eindigt met het goed afscheid nemen. Met alle verschillende stappen tussen dat begin- en eindpunt. Het is een vast en repeterend patroon en basisleerstof voor toekomstige personeelswerkers. Daar kun je dus MVO-Best Practices aan koppelen.

Deze cyclus kan onderverdeeld worden in 11 stappen.

Stap 1 Hoe vind ik onverwachte medewerkers?

Stap 2 Hoe ga ik om met externe medewerkers?

Stap 3 Hoe maak ik plaats aan arbeidsgehandicapten?

Stap 4 Hoe behoud ik medewerkers?

Stap 5 Hoe benader ik buitenlandse medewerkers?

Stap 6 Hoe leid ik medewerkers duurzaam op?

Stap 7 Hoe pas ik duurzame inzetbaarheid toe?

Stap 8 Hoe laat ik medewerkers doorgroeien?

Stap 9 Hoe neem ik goed afscheid van medewerkers?

Stap 10 Hoe schrijf ik over medewerkers in een duurzaamheidsverslag?

Stap 11 Hoe zet ik strategisch medewerkersbeleid op?

Download hier de P+/AVANS Special over HRM en MVO

 

Downloads

Meer info download je hier:

PDF Missing Link tussen MVO en HRM (1454 kb)