16 Apr 2021

Hoe HackedBy de grote fashionlabels te kijk zet

Hij doet denken aan Robin Hood. Met dit verschil dat Francisco van Benthum opzettelijk dubbel bestelde partijen fashion van grote modelabels onderschept, om daar een eigen kledinglijn van te maken. Deze klacht tegen de overproductie is zo succesvol, dat de grote labels de waarde van zijn werk steeds meer gaan inzien. Hij mag zelfs de originele labels in zijn creaties laten zitten, zonder dwangbevelen van advocaten te ontvangen om hier onmiddellijk mee te stoppen.

Deze 21ste eeuwse held krijgt in een mini P+ Special een presentatie van zijn ‘gehackte’ kleding. Deze digitale uitgave maakt deel uit van een reeks artikelen over circular fashion die in samenwerking met Stichting DOEN wordt gemaakt. 

Francisco van Benthum licht in deze P+ Special de naam van zijn label toe: “Hacked By wil zeggen dat wij het huidige modesysteem hacken. We onderscheppen partijen fashion die door grote labels wel zijn besteld, maar niet worden afgenomen. Van losse onderdelen van deze kleding maken wij een eigen herkenbare collectie. In onze fragmented products zitten soms nog de originele labels.”

Over zichzelf vertelt hij: “Na het afronden van de mode-opleiding in Arnhem werk ik nu 26 jaar in de fashion-industrie. Meteen als zelfstandige, sinds 2003 met mannenmode in het hoge segment. Internationaal, shows in het buitenland, noem maar op. Ik heb altijd veel samengewerkt met grote bedrijven, dus ik zag heel goed wat de keerzijde van de snelheid in het modesysteem was. Op een gegeven moment was het op: ik wil dit niet meer zo. Toen zijn we met zijn drieën Hacked By begonnen. Ik zet dit label nu alleen voort, met een team.”

Over de opvallende circulaire fashion die hij maakt: “Ik vind het heel belangrijk dat we het product inzetten als een verhaal. Wie Hacked By draagt, laat heel duidelijk een ingreep in een skirt of sweatshirt of jacket zien, die ik doe om een contrast zichtbaar maken. Er zit bijvoorbeeld een mouw van een andere stof aan. Dat roept vragen op. Je kunt er niet omheen: hé, wat is dit? Daarmee wil ik bereiken: denk nou eens na over wat je aanhebt. De drager wordt daarmee zelf het verhaal en is heel uitgesproken.”

Het is een wonder dat hij niet stukgemaakt is door de gigantische modeconcerns, die hij op zo’n unieke wijze aanklaagt. Van Benthum: “In het begin wilden de grote labels niet met ons samenwerken, maar dat verandert nu langzaam. Ze zien de waarde van mijn werk steeds meer in. Het is een esthetiek geworden. Ik zeg ook niet: het originele product is niet goed. Nee, het is overgeproduceerd, door dezelfde partij bij verschillende producenten tegelijk te bestellen en dan alleen af te nemen bij diegene die het eerste levert. Redesign wordt nu omarmd. Dat een afgeschreven partij kleding toch voor de volle waarde in de winkel terecht komt, als totaal circulair proces. Dat is commercieel gezien een interessant gegeven geworden.”

Download P+ miniSpecial over HackedBy

Website Hacked By