Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
swiss chocolat
swiss chocolat
19 mei 2013

Zwitserland investeert 25 miljoen euro in IDH

Zwitserland is net als Nederland en de VS een van de drie grootste cacaolanden ter wereld. Voor de inspanningen om de cacaoketen te verduurzamen, krijgt het Initiatief Duurzame Handel (IDH) nu een partnerschap met de Zwitserse overheid. Er gaat de komende vier jaar 25 miljoen euro geïnvesteerd worden in verdere verbeteringen, en niet alleen in cacao. IDH op haar beurt heeft besloten partner van P+ te worden.

“IDH doet al precies wat wij van plan zijn”, zegt Beatrice Maser, directeur internationale economische samenwerking van het Zwitserse ministerie van Economische Zaken (SECO). Dit bureau gaat samen met IDH samenwerken aan het verduurzamen van internationale handelsketens cacao, koffie, soja en palmolie. Samen hopen de organisaties een ‘significante bijdrage’ te leveren aan het bestrijden van armoede, arbeidsomstandigheden en het aanpakken van ontbossing en milieuverontreiniging.

Maser gebruikt daarbij de principes van People Planet Profit: “Wij stimuleren handel die zowel economisch, sociaal als op het gebied van milieu verantwoord is. Samenwerking met IDH, dat dezelfde aanpak voorstaat garandeert een efficiënt gebruik van onze fondsen.”

Minister Ploumen toonde zich op Facebook verheugd over dit nieuwe pact: “Mooi signaal dat Zwitsers de combinatie Handel en OS ondersteunen en vertrouwen hebben in de aanpak van IDH.” Communicatie manager Daan de Wit van IDH voegt daar aan toe: “Het partnerschap met SECO is een belangrijke stap op weg naar internationale donorharmonisatie.”

IDH besloot deze week op haar beurt een partnerschap aan te gaan met P+ People Planet Profit, het vaktijdschrift voor duurzaam ondernemen. De redactie krijgt daardoor de gelegenheid uit te zoeken wat de impact is van de inspanningen van IDH tot nu toe. De harde cijfers: de afgelopen drie jaar zijn in katoen, thee en cacao ruim 700.00 boeren getraind in duurzame landbouwtechnieken. Dat heeft geresulteerd in verminderd water- en pesticidegebruik, meer gebruik van organische meststoffen en een verhoging van de oogsten tussen de 20 tot 36 procent. In het septembernummer van P+ volgt een uitgebreide analyse.

Voor wie niet goed weet wat IDH doet, nemen we hierbij een fragment op van een interview van directeur Thijs van Praag van PUM Netherlands senior experts met Joost Oorthuizen, directeur van IDH. PUM is al vele jaren partner van P+ en gespecialiseerd in het tijdelijk uitsturen van Nederlandse specialisten, die bedrijven overal ter wereld met hun adviezen helpen.

Van Praag: Vertel eens iets over IDH, want ik denk dat de gemiddelde PUM-expert IDH niet kent.

Oorthuizen: “Nederland is een handelsland. Wij houden ons bezig met het ‘mainstreamen’ van de verduurzaming van de grote internationale handelsketens. Rotterdam is de grootste invoerhaven van Europa. Amsterdam staat in de top 5. Er komen veel goederen Nederland binnen en wij voeren ze weer door, of verwerken ze. Voor een aantal grote ketens zijn we niet alleen doorvoerland, maar ook een belangrijke speler. Amsterdam is de grootste invoerhaven van cacao en we hebben de grootste doorvoerhaven voor soja. In die grote agro-commodities is Nederland een belangrijke speler, we hebben een aantal belangrijke multinationals die zich daarmee bezighouden.
   
Het mandaat van IDH is om te kijken of het lukt de komende vijf à tien jaar er voor te zorgen dat wat westerse markten binnenkomt ‘deugt,’ - te beginnen bij Noord/West-Europa -. Dat het maatschappelijk verantwoord geproduceerd is, tegen ecologische en sociale randvoorwaarden.”

Van Praag: En wat voor positie heeft IDH dan? Ben je makelaar, duvelstoejager, consultant? Welke rol speel je?

Oorthuizen: “Dat hangt van de omstandigheden af. Hoe speel je het spel? Wat we geleerd hebben is dat bedrijven het waarderen dat wij heel veel partijen bij elkaar brengen. We zijn een convener. Voor concurrerende bedrijven is het vaak heel moeilijk contact met elkaar te hebben, samen te werken. Een neutrale plek als het IDH, ook nog eens gelegitimeerd door de overheid met een mandaat om dit te organiseren, dat vinden ze prettig. Het mooiste voorbeeld vind ik thee. In één theezakje zit thee van gemiddeld 18 locaties, uit zes verschillende landen! Voordat we dus kunnen zeggen: dit theezakje ‘deugt,’ dit is 100% duurzaam - we hebben dat geverifieerd - moet je dat op 18 locaties in de wereld georganiseerd hebben. De sourcing van die grote bedrijven is mondiaal, die komt overal vandaan, die is seizoensbeïnvloed, kwaliteitsbeïnvloed. Zelfs een bedrijf als Douwe Egberts kan dat niet alleen. Men heeft elkaar nodig. Concurrerende bedrijven moeten met elkaar samenwerken om dit voor elkaar te krijgen. Om dat georganiseerd te krijgen, moet je grote slagen maken.”

Website IDH met persbericht over Zwitserland