19 Feb 2020

IMVO-beleid verdient portfoliostrategie

Loekie Schaeffers

Kijkt het internationale MVO-beleid van Nederland voldoende naar de marktdynamiek van koplopers en achterblijvers? Zou het goed zijn wanneer de overheid de fase van duurzaamheid per sector gaat bekijken? En ook meer de waarde van het midden- en kleinbedrijf onderstreept? Met die vragen in het achterhoofd werken transitieversneller Loeki Schaeffers en hoogleraar duurzaamheid André Nijhof aan een onderzoek naar het gevoerde IMVO-beleid voor het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Loeki Schaeffers (1973) werkt nu gelijkwaardig samen met Nijhof, die ze als cursusleider goed leerde kennen tijdens de leergang Changing the Game 2019. Daarover zegt ze: “Ik heb heel wat cursussen en opleidingen gedaan in mijn leven. Maar dit was ongeëvenaard. Die energie, die oprechte bereidheid van alle deelnemers om ervaringen met elkaar te delen, ook lang na de afloop. De fantastische uitkomst was dat ik een eigen bedrijf heb opgezet: InterconnAct.”

De nieuwe cursus Changing the Game 2020 gaat op 17 september van start op Nyenrode Universiteit. Zet die datum alvast in de agenda. De cursusgids is al beschikbaar.

Wanneer is Changing the Game 2020 gepland?

Op donderdag 17 en vrijdag 18 september

Op donderdag 15 en vrijdag 16 oktober

Afsluitende dag op vrijdag 6 november

Duurzaamheid en markttransformatie zijn het specialisme van Schaeffers. “Of noem het verbindingen herstellen. Het kapitalistische systeem slaat alles plat. Een boom is een stuk hout geworden, waar een prijs aan hangt. Een mens is platgeslagen tot arbeider. We lopen nu tegen de grenzen aan. Hoe ver kun je hierin gaan? Hoe kun je ondernemen, mensen en natuur weer verbinden en daar een balans in aanbrengen? Dat vind ik superinteressant.”

Schaeffers kent het IMVO-beleid heel goed. Toen ze acht jaar geleden bij MVO Nederland werkte, zette ze daar het eerste internationale transitieprogramma op. “Het was toen nog een behoorlijk onontgonnen terrein. Als je nu googelt op transitie blijkt het een inflatoir begrip te worden.”

Op de leergang Changing the Game 2019 leren de deelnemers met een model te werken, dat duurzame ontwikkelingen in vier fasen onderverdeelt. Wie dit eenmaal doorheeft, kan nooit meer anders denken. Maar het blijft tegelijkertijd altijd een puzzel. Schaeffer: “Ik kijk nu met de bril van markttransformatie op naar de textielsector, waar ook een convenant is afgesloten. Na de ramp met de ineengestorte textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh is er veel gebeurd. Bedrijven zijn bij elkaar gekomen om gezamenlijk beleid uit te stippelen. De overheid ook erbij. Intensieve samenwerking, onder meer via het IMVO-Convenant duurzame Kleding en Textiel.”

Ze haalt er de fases bij die duurzame bedrijven doorlopen, te vergelijken met het opgroeien van baby tot volwassene. Elke fase is noodzakelijk. Over het convenant: “In het fasemodel zit je in fase 3 wanneer je een convenant ondertekent: non-competitieve samenwerking. Institutionalisering, waaronder dwingende wet- en regelgeving, volgt in fase 4. Dan worden ontwikkelingen de nieuwe norm. Maar het is goed je te realiseren dat een sector nooit volledig in één fase zit. Zo zit de kleding- en textielsector dus overwegend in fase 3, maar is dat voor veel gender-issues nog niet het geval. De #metoo-campagne over seksuele intimidatie in Indonesische textielbedrijven heeft de sector eigenlijk pas recentelijk van fase 0 (ontkenning) naar fase 1 (pilots en projecten) gebracht. Incidenten die om aandacht voor een zaak vragen en urgentie creëren zijn typisch voor de overgang van ontkenning naar fase 1 van duurzame ontwikkelingen.”

En dan?

Schaeffers: “Dan zul je moeten erkennen dat er voor de textielsector een portfoliostrategie nodig is. Dan kunnen interventies ook aansluiten op specifieke issues van vrouwenrechten en vrouwenveiligheid. Het ‘one size fits all-model’ past niet. Daarvoor is de werkelijkheid te complex. Ook blijkt dat het IMVO-beleid zich vooral op grotere bedrijven richt. Ook legt het huidige IMVO-beleid de lat hoger voor grotere bedrijven. Het midden- en kleinbedrijf heeft natuurlijk minder middelen om dure systemen in te richten en aan allerlei voorwaarden te voldoen, maar datzelfde mkb is ook vaak de innovator, die grote bedrijven inspireert te verduurzamen. De huidige manier van kijken doet daar onvoldoende recht aan.”

Het is een mooi resultaat van het volgen van een cursus: samen met Nyenrode Business universiteit een onderzoek doen voor het ministerie van Buitenlandse Zaken dat input levert voor het nieuwe IMVO-beleid.

Schaeffers: “Ik ontmoet daarnaast ook elke 6 weken twee andere cursisten op Nyenrode, waarin we ons werk met elkaar bespreken. Je verstaat elkaars taal, je hebt een gelijkwaardige relatie opgebouwd, wetende dat niemand de waarheid in pacht heeft. Zelfs een hoogleraar niet. André (Nijhof, red.) zal de eerste zijn om dat te erkennen. Je bent samen aan het uitvinden. Dat is zo fantastisch. Zoiets haal je niet uit een boek, dat moet je samen meemaken. Dat is de ‘Art of Market Transformation’. Hoe kan ik de enorme kracht van de markt voor mij laten werken, in plaats van tegen mij? Zo word ik de verandering meester, in plaats van dat de verandering mij overmeestert.”

Reserveer nu een plaats in deze exclusieve cursus Changing the Game 2020. Er zijn slechts 25 plaatsen beschikbaar!