Impact Tiendaagse Kunst en Cultuur startsein voor pilots
Aan deze situatie komt vanaf dit jaar verandering. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zet impact pilots op bij instellingen in de ‘culturele basisinfrastructuur’ (bis-instellingen). Impact Centre Erasmus gaat hierbij duidelijk maken HOE impact het beste inzichtelijk gemaakt kan worden.
Impact Centre Erasmus al tien jaar
De P+ Special ‘Impact in de culturele sector’ beschrijft in 30 pagina’s hoe instellingen met impact aan de slag kunnen gaan. De Special verschijnt naar aanleiding van de Imopact Tiendaagse Kunst & Cultuur van 20 tot en met 30 januari. Tegelijkertijd geeft de Special aandacht aan het tienjarig bestaan van Impact Centre Erasmus in Rotterdam.Marjelle Vermeulen van Impact Centre Erasmus signaleert al terugkijkend op de afgelopen jaren vijf ontwikkelingen. Zo zag zij de relevantie van de culturele sector in belang toenemen. ‘Maatschappelijke onderwerpen die door de sector als relevant en urgent worden beschouwd zijn onder andere toegankelijkheid, inclusiviteit, talentontwikkeling, cultuurparticipatie en fair practice. Cultuur is dus belangrijk voor maatschappelijke veranderingen’.
Van impactmeten naar impactsturen
Impact wordt meer en meer een instrument om te leren, volgens Vermeulen, die promoveerde op dit onderwerp. ‘Maar ook voor andere organisaties die aan de slag willen gaan vanuit intrinsieke motivatie of vanuit een leerperspectief, zijn een toenemende aandacht voor kunst- en culturele (uitingen) in termen van outputs (verzameling data zoals bezoekersaantallen), outcomes (bedoelde en onbedoelde effecten van activiteiten) en impact onvermijdelijk. Zingeving en zorgzaamheid blijken belangrijke redenen te zijn voor organisaties om met impact aan de slag te gaan.’Toch experimenteerden vooralsnog nog maar weinig culturele organisaties daadwerkelijk met impactmetingen. Vermeulen: ‘We zien dan ook een groeiende behoefte aan het vergaren en het delen van kennis, maar ook aan het voeren van dialoog. Het doet ons als Impact Centre Erasmus deugd om in de praktijk een verschuiving te zien van een behoefte aan uitsluitend impactmeten, naar impactdenken en impactsturen. Het gaat niet altijd alleen meer om achteraf evalueren of een bepaalde impact wel of niet is bereikt. Het gaat in de impactvraagstukken steeds vaker over de vraag wat er met deze resultaten gedaan kan worden.’
Pilots voor ruim 20 instellingen
De zoektocht naar methodieken om impact te meten heeft ook een keerzijde. Er is een enorme groei aan verschillende methodieken ontstaan, die het moeilijk maken om te kiezen. Welke methode is het beste voor welke organisatie? Vermeulen is daarom blij met de pilots die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) opzet, specifiek voor de bis-instellingen (podiumkunsten, musea, beeldende kunst, film, letteren, enzovoorts).
Vermeulen: “In deze impact pilots moet naar methodes worden gezocht die het beste geschikt zijn voor het in kaart brengen van en het sturen op impact door de culturele instellingen. Hiermee wil het ministerie meer inzicht opdoen in welke methodes wel en niet werken voor culturele instellingen en hoe deze instellingen kunnen leren van de informatie die zij hiermee ophalen’. In 2025 zullen ruim twintig instellingen worden ondersteund in hun impactproces.
Download met model Impactperspectieven
Ter ondersteuning van deze pilots lanceerde Impact Centre Erasmus in de P+ Special een model om organisaties te helpen bij het terugkijken, leren, het voorspellen en verantwoorden van hun impact.Download dit model in deze gratis P+ Special (PDF) en lees in 30 pagina’s over tal van Best Practices uit de culturele sector op impactgebied.