20 Dec 2020

Impactondernemers: werk samen met grootbedrijf

Bartel Geleijnse

Je hebt als sociale onderneming de pioniers- en scale-upfase achter de rug. Wat doe je dan? Volgens Bartel Geleijnse is het dan tijd om samen te werken met reguliere ondernemingen. Juist om te zorgen dat sociaal binnen het reguliere bedrijfsleven mainstream wordt. Zo creëert The Colour Kitchen in de samenwerking met cateringgigant Vermaat impact bij de vele klanten van Vermaat. Alles hierover op een webinar op 21 december in de vroege avond.

Bartel Geleijnse is medeoprichter van The Colour Kitchen - een van de eerste sociale ondernemingen in Nederland. The Colour Kitchen is een horeca- en bedrijfscateringbedrijf voor mensen met een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt. Ga je aan de slag bij The Colour Kitchen, dan ben je ‘deelnemer’. Je wordt er professioneel opgeleid en begeleid, en vervolgens stroom je uit naar vast werk.

Ook richtte Geleijnse de Participatie Academie en de ParticipatieCarrousel op, die – de namen zeggen het al – ook nastreven dat iedereen tot z’n recht komt en duurzaam meedoet. Verder schreef hij het boek ‘Ongekend Talent’, waarin hij zijn ervaringen als mens en ondernemer met ruim 10 jaar sociaal ondernemen openhartig beschrijft. Geleijnse is een van de hoofdgasten op het vierde Thrive-webinar ‘Samenwerking tussen (sociale) ondernemers’ op 21 december a.s.  

Ruim elf jaar geleden begon hij dus met The Colour Kitchen, intrinsiek gemotiveerd door de onverteerbare gedachte dat er in Nederland 1,2 miljoen mensen onnodig thuis zitten. De sociale onderneming heeft nu twee eigen restaurants, exploiteert vergaderruimtes, verzorgt op diverse cateringlocaties de opleidings- en coachingstrajecten voor de deelnemers. En leidt professionals op in het succesvol begeleiden en coachen van deelnemers. En het belangrijkste: honderden ‘moeilijk bemiddelbare’ mensen kregen en krijgen dankzij The Colour Kitchen hun leven op de rit.

Geleijnse: “We hadden de start-upfase en scale-upfase achter de rug. We draaiden goed, hadden een goede naam opgebouwd en kwamen voor de vraag te staan: hoe nu verder? Je kunt dan concluderen dat je tevreden bent met wat je hebt opgebouwd en vervolgens consolideren. Maar je blijft dan een druppel op de gloeiende plaat en het probleem dat je aanvankelijk wilde oplossen – die 1,2 miljoen mensen die thuiszitten – is nog steeds niet opgelost. Ik heb na 12 jaar, door schade en schande wijs geworden, geconcludeerd dat je in die derde fase moet willen samenwerken met het bedrijfsleven. Zo creëer je de meeste impact.”

De eerlijkheid gebiedt te vermelden dat The Colour Kitchen in 2019 ook wel enigszins gedwongen werd tot zo’n stap. Het bedrijf ging failliet doordat het economische rendement achterbleef bij het maatschappelijke rendement. In de zomer kon een doorstart worden gemaakt na overname door de Participatie Academie, de Vermaat Groep en Flantua Horeca - oud-franchisenemers van The Colour Kitchen).

Vermaat is een van de grootste landelijke cateringbedrijven – onder andereGelij actief in ziekenhuizen en leisure-locaties zoals Ziggo Dome, Rijksmuseum en Artis – en heeft altijd al een maatschappelijke inslag gehad. De Participatie Academie is het geesteskind van Geleijnse zelf en verzorgt samen met betrokken werkgevers - zoals Vermaat en Flantua Horeca - op echte werkplekken opleidingen en begeleiding op maat. Altijd met duurzame uitstroom naar betaald werk.          

De overname, zegt Geleijnse, was een blessing in disguise omdat de oorspronkelijke missie nu breder dan voorheen wordt vervuld. Zo leiden praktijkbegeleiders en coaches van de Participatie Academie nu Vermaat-medewerkers op om in de eigen bedrijven ook te kunnen werken als praktijkbegeleiders en coaches van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En maakt de Participatie Academie ook onderdeel uit van de salespropositie van Vermaat. 

Zo zijn Colour Kitchen en de Participatie Academie het middel om sociaal en regulier met elkaar te verbinden en impact te maken. Er wordt geld verdiend met de expertise die in de afgelopen jaren is opgedaan. 

“Ja”, zegt Geleijnse, “reguliere bedrijven hebben hier behoefte aan en betalen ervoor. Het in huis halen van participatietrajecten werkt positief uit op de identiteit en het imago van de onderneming. Als jij, bijvoorbeeld als Rabobank, mensen ontvangt, en de koffie wordt net wat opvallender gepresenteerd dan normaal gesproken, dan leidt dat tot een gesprek. Dan kun je je maatschappelijke engagement laten zien en over je ervaringen ermee praten. Daar kunnen geen 100 brochures tegenop.”

Hij voegt toe: “Het in reguliere bedrijven huisvesten van onze programma’s gaat niet vanzelf. Het stelt hun medewerkers voor nieuwe uitdagingen en onzekerheden. Tegelijkertijd spreekt het een diepe behoefte aan zingeving aan rond het werk dat men doet. En uiteindelijk zijn mensen trots dat ze dit in huis hebben. En dat het reguliere bedrijf – in ieder geval voor een deel – een sociale onderneming is geworden.”    

Op maandag 21 december (19.00-21.00uur) neemt Bartel Geleijnse als hoofdgast deel aan het vierde van vier webinars over impactondernemen, georganiseerd door Thrive Institute, RVO en kennisprogramma DuurzaamDoor. 

Kees Klomp van Thrive Institute spreekt met Bartel Geleijnse (Participatie Academie), Marc van Houten (MAAS), Dorieke Looije(Vermaat), Mireille Geijsen (i-did), Stefan Panhuijsen (Social Enterprise NL) en Kim Boersma (VNO-NCW). Als deelnemer kun je vragen stellen en in discussie gaan.

 Aanmelden hier. 

Hier vind je meer over Thrive InstituteDuurzaamDoor en RVO.