20 Jan 2021

Waarom Jaap Korteweg zich niets aantrok van social media

Jaap Korteweg

Toen ondernemer Jaap Korteweg de Vegetarische Slager aan Unilever verkocht kreeg hij boze berichten op social media. Daar trok hij zich niets van aan, vertelt hij in het boek LiEF, vol verhalen van andere impactondernemers. “Dat we met een multinational in zee gingen, was volgens sommigen not done. Dat heb ik zo van mijn schouders af laten glijden.” 

Korteweg, die inmiddels als ‘Vegan Cowboy’ door het leven gaat: “Ik heb niet lang over de overname na hoeven te denken. Ik heb vanaf het begin mijn ambitie duidelijk gemaakt om de grootste slager ter wereld te worden, aangezien de slager van de toekomst per definitie vegetarisch zal zijn. Deze overname was een vervolgstap die dat doel haalbaar maakt. Als Unilever een merk groot wil worden, kaqn het hard gaan. Dat blijkt wel. We groeien nu harder dan aanvankelijk het plan was. De overname heeft nog maar eens onderstreept hoe relevant en kansrijk ons merk is en hoeveel potentie het idee heeft. Dat gaf een signaal aan investeerders: dat het juist nu tijd is om geld in deze markt te steken. Unilever was nodig om deze slag te slaan, om nóg meer impact te maken.”

Kortweg probeert nu als ‘Vega Cowboy’ melk uit gras te maken, waarbij hij de tussenschakel van de koe uitschakelt.

In ‘LiEf’ wordt onderzocht wat impactondernemers als Korteweg onderscheidend maakt. Het is een obsessie voor impact maken, focus op cijfers, een toegankelijk topproduct, een sterke motiverende bedrijfscultuur en veel communicatie, constateren de makers, Dennis Mensink en Mandy Kraakman van Mediatic.Zij portretteerden maar liefst 29 ondernemers als Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely), Merijn Everaarts (Dopper) en Jasper Gabriëlse (Seepje). 

“Eén van de opvallendste dingen die we tegenkwamen, was dat alle ondernemers die wij spraken duurzaamheid niet zien als een strategische zet, maar als iets dat simpelweg móet”, vertelt auteur Dennis Mensink. “Niet alleen omdat ze het beste voor hebben met de wereld, maar ook omdat ze net als elk ander bedrijf moeten overleven. En dat kan alleen met producten die op de lange termijn rendabel zijn.” Mensink is ook redacteur van P+ en levert regelmatig nieuwsberichten aan.

Maar er is meer nodig om succesvol te zijn in de wereld van duurzaamheid. Auteur Mandy Kraakman: “Er is een extra portie lef nodig om lief te zijn, om op te staan tegen de gevestigde orde, je nek uit te steken en geen concessies te doen. Doe je dit op een goede manier, dan kun je de wind in de zeilen krijgen.” 

“Impact ondernemers schaken op meerdere borden, want ze hebben een maatschappelijke missie én ze willen impact maken, terwijl consumenten liever niet meer betalen voor een product. Ook al is dat product beter voor de wereld”, vertelt Idriss Nor, directeur Participaties bij Stichting DOEN. “Het is goed dat er nu een boek is waarin die tweestrijd wordt beschreven zodat iedereen die ambities heeft om duurzaam te ondernemen het wiel niet zelf hoeft uit te vinden.”

Het boek is gedrukt op Olifantsgras van Vibers, een duurzame rietachtige grassoort dat op braakliggende terreinen in Nederland groeit. Het is onder andere te koop bij Mediatic voor 34,95 euro.