Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Keesmaker Marc van Wanroij
Keesmaker Marc van Wanroij
26 mei 2012

Kees mag geen Kaas heten

Kees mag geen Kaas heten. Dit product dat eruit ziet als kaas en smaakt naar kaas, bevat namelijk geen melkvetten maar zonnebloemolie. Het is dus plantaardige kaas.

Goed voor je cholesterol, want geen zout. Dat noemt Keesmaker Marc van Wanroij als het belangrijkste pluspunt van zijn product, dat in steeds meer supermarkten te krijgen is. Hoe kwam hij op het idee? Hij studeerde aan Wageningen toen zijn vader een ernstig nierprobleem kreeg. Dat betekende: geen zout meer op tafel. En dan is het ontbijt ineens heel erg sober, want in vrijwel alle producten zit zout. Zeker in kaas, en dat was nou net waar zijn vader erg van hield. Er verscheen wel een bakje Becel op tafel. “Als daar nu eens een vergelijkbaar plakje kaas op kon…”, piekerde Van Wanroij.

De speurtocht van de voedingsmiddelentechnoloog begon en duurde tien jaar. Het moeilijkste was de smaak van echte kaas na te maken, vertelde Van Wanroij in het blad Versmarketeer. Dat lukte blijkbaar, “want consumenten proeven het verschil niet. Dat terwijl Kees wel het verschil maakt, omdat we de melkvetten vervangen hebben door een mengsel van plantaardige oliën, waaronder zonnebloemolie. Het heeft langs geduurd voordat we het perfecte productie- en rijpingsproces onder de knie hadden, zonder toevoegingen van smaakstoffen.”

Maar in 2010 was het zo ver en begon de uitrol naar zo’n 150 kaasspeciaalzaken. Van Wanroij koos Leiden als startstad, niet om de makers van Leidse kaas te pesten, maar omdat hier de reacties van de gespecialiseerde kaasboeren het meest positief waren. Sindsdien gaat de opmars voort, vanuit groothandelskanalen als Zwanenberg en cateraars als Albron naar steeds meer supermarkten. Op 1 juni is het zo ver. Dan is Kees te vinden in zo’n 260 supermarkten zoals Plus en Deen, en de dertig grootste filialen van Albert Heijn. “Onze omzet zal dit jaar vertienvoudigen”, voorspelde Van Wanroij in Het Financieele Dagblad. Hij hoopt op een omzet van meer dan 1 miljoen euro.

Marketing-technisch hielp het ook dat kaas in 2004 door het Voedingscentrum uit de schijf van vijf werd gehaald, omdat het voor mensen met last van cholesterol niet langer meer als gezond eten wordt gezien. Een Nederlanders houden van kaas. We eten er jaarlijks 18 kilo per persoon van.

De website van Keesmakers

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier