Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Kumasi
Kumasi
26 oktober 2024

Kumasi als circulaire godendrank

Het smaakt goddelijk, is uniek en het is nog circulair ook. Dat zijn de bijzondere kenmerken van de frisdrank Kumasi. Het wordt gemaakt van het vruchtvlees van de cacaovrucht, dat anders wegvloeit.

In de P+ Special ‘Provincies en circulaire industrie’ worden de eerste Best Practices beschreven om cacao circulair te maken. De P+ Special is gemaakt in samenwerking met de provincie Noord-Holland en wetenschappers van Het Groene Brein.

Agro-ecoloog Rob van Haren van de Hanze hogeschool Groningen is supervisor van een opvallend onderzoeksproject naar nieuwe toepassingen voor de afvalstromen van de cacao-industrie in West-Afrika. De lector Transitie Circulaire Bioeconomie richtte zich samen met partners op nieuwe fermentatietechnieken om de zoete pulp, het cacaosap, in de cacaovruchten beter te benutten. Alleen in Ghana vloeit jaarlijks zo’n 600 miljoen liter van dit cacaosap weg. Cacaoboeren kunnen zo extra inkomen verwerven. Dit project ‘Juicy Beans’
ondersteunt een nieuw consumentenproduct: de vruchtendrank Kumasi.

TV-programmamaker Lars Gierveld (van Rambam, onder andere) kwam op het idee, toen hij tv-opnames maakte bij cacaoboeren. “Het cacaosap smaakt goddelijk: een fris-zoete mix van lychee, peer en witte perzik. Helemaal niet wat je verwacht van sap uit de cacaovrucht. Het smaakt helemaal niet naar chocolade, maar is juist heel fris.” Een unieke circulaire frisdrank was geboren: Kumasi.

Gierveld is inmiddels fulltime ondernemer, en houdt kantoor in Amsterdam. Zijn MBA Strategy and Innovation aan de Universiteit van Groningen komt goed van pas. Hij meldt trots: “We zijn nu een eigen faciliteit aan het opzetten in Ivoorkust, om het sap op te vangen voordat de bonen gefermenteerd worden. Mooie serendipiteit is dat cacaobonen na het persen veel beter en gecontroleerder fermenteren dan ongeperste. De laatste batch die we draaiden was goed voor 15.000 liter sap. We denken ook aan het uitbrengen van een cocktail. Hoe meer cacaofruitproducten wij verkopen aan consumenten of als halffabrikaat aan producenten, hoe meer boeren straks kunnen leveren aan onze fabriek.” Gierveld kreeg in de projectfase steun van Tony’s Chocolonely en Nestlé.  

Blikjes Kumasi zijn in Nederland onder andere te koop bij Albert Heijn, de HEMA en de Coffee Company. En niet te vergeten in het Cacaomuseum in Amsterdam.

Verder lezen en download P+ Special ‘Provincies en circulaire industrie’.