06 Jun 2021

Lokaal afnemen wint aan populariteit

Lokaal afnemen

Think global, act local. Lokaal afnemen is duurzaam, goed voor de plaatselijke economie en groeiend in populariteit. Dit blijkt ook uit onderzoek van vergelijkingsplatform Trustoo onder 1.057 Nederlandse consumenten. Zo is maar liefst 44 procent van hen bereid om meer te besteden aan lokale producten of diensten. Toch vindt een aanzienlijk deel (42 procent) van de respondenten dergelijke producten of diensten te duur.

Opvallend genoeg zijn respondenten jonger dan dertig jaar met 50 procent het meest bereid om meer te betalen voor lokale producten, terwijl juist zij ze over het algemeen te duur vinden (52 procent). “Door de coronacrisis hebben veel lokale ondernemers een enorme klap gekregen”, zegt Pieter Westerhuis, oprichter van Trustoo. “Tegelijkertijd merken wij dat Nederlanders de lokale dienstverleners steeds beter weten te vinden. Zelf snap ik dat heel goed, omdat lokale ondernemers vaak beter maatwerk en persoonlijkere service kunnen bieden.”

De trend waarin consumenten meer lokaal afnemen lijkt door te zetten. Ruim driekwart van de Nederlanders wil – ondanks de (te) hoge prijs – namelijk vaker diensten afnemen bij bedrijven in de regio. Mogelijk dat het imago van (inter)nationale ketens hier een rol in speelt. Zo heeft 45 procent van de respondenten weleens bewust zo’n keten vermeden.

Westerhuis: “Wij zien dat ruim 65 procent van de Nederlanders via internet specifiek zoekt naar lokale diensten, maar tijdens hun digitale zoektocht al snel op websites van grote ketens belanden. Het is dus uitdagend voor lokale specialisten om te concurreren tegen al het online geweld. Hierbij helpt het om niet alleen de dienst, maar ook de plaatsnaam mee te nemen in de zoekopdracht. Zo komen lokale partijen sneller naar voren in de resultaten.”

Lokale ondernemers hebben de strijd nog niet gewonnen, want uit het onderzoek blijkt dat ze het nog vaak afleggen tegen grote concurrenten. Zo zegt de helft van de ondervraagde Nederlanders dat zij vanwege het winkelgemak eerder voor een (inter)nationale keten kiezen. Daarbij hebben vooral jongeren het gevoel dat ze bij een lokale ondernemer meer risico lopen om opgelicht te worden.

Westerhuis: “Ik kan me voorstellen dat mensen uit gemakzucht grote ketens boven lokale ondernemers verkiezen. Maar gemak is niet alles. De consument anno 2021 heeft behoefte aan persoonlijke aandacht, maatwerk en exclusiviteit. Daar onderscheidt de lokale ondernemer zich vooral in.”

Download onderzoek Trustoo over lokaal afnemen