Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
lars moratis
lars moratis
05 februari 2012

MVO Nederland Academie: Voer voor beginners

“Wie denkt dat alle bedrijven al heel ver met MVO zijn, vergist zich.” Dat zegt Lars Moratis van de nieuwe MVO Nederland Academie in het komende nummer van P+ People Planet Profit. In het studieprogramma is daarom alle ruimte voor beginners ingeruimd.

Er begint in Nederland een forse afstand te groeien tussen bedrijven en bedrijfstakken die aan maatschappelijk verantwoord ondernemer beginnen en de bedrijven die ‘koplopers’ worden genoemd.

Hoofd van de MVO Nederland Academie Lars Moratis (1977) noemt het ‘twee verschillende snelheden’. In het volgende nummer van P+ zijn daar duidelijke voorbeelden van te zien. Winkeliers bijvoorbeeld hebben nauwelijks tijd en aandacht voor MVO. Daar staat tegenover dat tal van grote MVO-ondernemingen bereid zijn dezelfde winkeliers te helpen bij het realiseren van een ‘Klimaatstraat’. Moratis herkent het beeld, maar plaatst ook een opmerking over de ‘koplopers’, die ook niet op alle fronten even ver zijn.

Denken we dat MVO verder is dan in werkelijkheid het geval is?
Moratis: “We hebben veel bereikt, maar we zijn te optimistisch. Dat blijft fascineren, het is een soort beroepsdeformatie ook. We kijken altijd maar naar de beste voorbeelden en we denken dat we in een volgende fase zijn. Dat geldt zeker niet voor alle bedrijven. De rol van MVO Nederland is ook om de starters te begeleiden Maar de praktijk is ook voor de koplopers weerbarstig. Bij veel grote ondernemingen kraakt en schuurt het als je bijvoorbeeld de vraag stelt: welke rol heeft bij jullie de afdeling HRM binnen het MVO-beleid? Zit MVO echt wel in het DNA van de onderneming, als het personeelsbeleid niet of nauwelijks een rol speelt?”

Om bedrijven in alle fasen van hun MVO-groei te kunnen helpen, werkte Moratis in opdracht van  MVO Nederland thema’s uit. Hij zette ze om in een fors pakket basistrainingen, workshops, masterclasses en toolkits, zelfs een game.

Moratis: “Er is een fors aanbod onder de noemer ‘Aan de slag met MVO’. Gevorderden lopen in hun praktijk tegen nieuwe problemen aan, zoals het motiveren en inspireren van alle collega’s op de werkvloer. Ook daar is voldoende praktijkervaring voor opgebouwd om door te kunnen geven. Dat is het thema ‘de waarde van trotse collega’s’. Over communicatie zijn ook vragen. Waar liggen de grenzen van transparantie? Hoe presenteer je informatie en hoe leg je daar verantwoording voor af aan de buitenwereld?”

Andere grote thema’s in het aanbod zijn: ‘maatschappelijk betrokken ondernemen’, ‘wegwijs in het woud van MVO-standaarden’ en ‘zaken doen met de overheid anno 2012’.

Het volledige artikel over de nieuwe MVO Nederland Academie vindt u in het komende nummer van P+.

De MVO Nederland Academie begint op 21 februari met de workshop... 'MVO for Dummies'. 

Abonneer op P+ People Planet Profit

MVO Nederland Academie