Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Aalihay Bochhah voor Mama's Koelkast
Aalihay Bochhah voor Mama's Koelkast
21 mei 2023

Mama’s Koelkast: catering van wereldmoeders

De 50 beste kookmoeders uit alle werelddelen zijn verenigd in het cateringbedrijf Mama’s Koelkast. Initiatiefnemer Aalihay Bochhah opende met haar team in de Amsterdamse Jordaan nu ook de winkel waar kant-en klare maaltijden gereed staan. Stichting DOEN zorgde voor de financiële ondersteuning van deze bijzondere start-up.

Zin in Javaans eten? Of toch liever India’s? Turks of Marokkaans misschien? Couscous met groenten en gekarameliseerde uitjes en rozijnen? Plus een maaltijd met ‘verstopte groenten’ voor de kleintjes? De kookmoeders van Mama’s Koelkast kunnen op elk feest hoogstpersoonlijk voor culinaire verassingen zorgen, met eten dat gemaakt is volgens traditionele recepten, doorgegeven van moeder op moeder.

Aalihay Bochhah staat nog middenin de bloemenzee van de opening. Ze opent een voor een de koelkasten in de winkel. De Marokkaanse staat al gevuld met bakjes om mee te nemen. Aan de balie zijn nog wat Turkse lekkernijen over. Tegelijkertijd legt ze de hand aan enorme tray’s met bontgekleurde maaltijden. “We moeten zo naar een feest in Rotterdam, om dit uit te serveren.” Zodra de kookstellen vrij zijn begint een tweede shift aan moeders, aan de volgende geurende opdracht.



"Haar laatste bakjes Marokkaanse erwtensoep"

Het is haar droom, die alweer tien jaar geleden begon. “Mijn Marokkaanse moeder was overleden. Een paar maanden later vond ik haar laatste bakjes Marokkaanse erwtensoep en harira in mijn vrieskist. Ik kon ze niet opeten, maar ik wist hoe bijzonder ze kon koken. Boordevol liefde en passie. Gerechten die je nergens kunt vinden: niet in de supermarkt, in een bedrijfskantine of in een afhaalrestaurant. Mijn moeder had net als alle andere moeders uit andere landen die in Nederland zijn komen wonen, haar kookkunsten van huis meegenomen.”

Aalihay begon daarna moeders uit alle windstreken te verzamelen. Ze selecteerde streng. Wat er gekookt werd moest heel authenthiek en vooral heel erg lekker zijn. De bijvangst: vrouwen uit tal van culturen raakten met elkaar aan de praat, vertelden elkaar levensverhalen en vonden steun en ook troost bij elkaar wanneer het leven niet meezat. 

Om dit proces te versterken startte ze ook een Mama’s koelkast Academy en Mama’s Power Foundation. In de nieuwe winkel geven de moeders aan ieder die dat wil ook kooklessen. Daarmee put Aalihay uit haar eigen opleidingen: hbo pedagogiek bij InHolland. Maar ook deed ze journalistiek werk voor de NOS, wat haar bij presentaties weer goed van pas komt. 


Directeur DOEN zelf ook op kookles

Directeur Carol Gribnau van Stichting DOEN ging zelf al op cursus in de nieuwe winkel in de Tweede Goudsbloemdwarsstraat 6b. Ze raakte er zo enthousiast dat ze Mama’s Koelkast als locatie uitkoos om over het nieuwe strategische kompas van DOEN te vertellen. Die keuze is niet toevallig, want de overeenkomsten vallen meteen op. Anders dan veel andere financiers eist Gribnau van de partners van DOEN geen ‘harde’ cijfers die in een veel te korte projectfase ‘resultaten’ moeten ‘bewijzen’. Belangrijker is de bijdrage aan veel langere tijd vergende processen van transities. DOEN wil ondernemers en burgers stimuleren die onder andere vorm geven aan een samenleving die het gemeenschappelijke vooropstelt. Dat is in het geval van Mama’s Koelkast zeker het geval. Aalihay bundelde zelfs ook prachtig kokende mama’s uit Brazilië, China, Syrië, Oost-Europa, Spanje, Israël en Mexico. Ook de Hollandse moeder is vertegenwoordigd. Twintig verschillende keukens bij elkaar.

Volgende week presenteert P+ een digitale Special met een vraaggesprek met Gribnau over dit nieuwe strategische beleid. Stichting DOEN heeft hiervoor met goedkeuring van de Postcode Loterij en de Vriendenloterij een jaarlijks bedrag van 32 miljoen euro beschikbaar.


 

Downloads

Meer info download je hier:

Stichting DOEN Strategisch kompas (16067 kb)