Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Marga Hoek~Paul Polman
Marga Hoek~Paul Polman
28 februari 2016

Internationale versie boek Marga Hoek

Het winnende managementboek van Marga Hoek heeft nu een internationale versie: New Economy Business. Het werd op de Nederlandse ambassade in Londen ten doop gehouden.

Onder de sprekers was CEO Paul Polman van Unilever aanwezig, die in de Britse hoofdstad kantoor houdt. Hij verzorgde ook een voorwoord in het boek met warme aanbeveling. Over Marga Hoek, directeur van belangenvereniging De Groene Zaak: “Zij stelt bondig: ‘De economie is er voor de wereld, de wereld is er niet voor de economie’. Dat is een principe waar ik sterk in geloof.”

Volgens Polman is de groep voortrekkers van duurzame bedrijven “te klein. Daarom moeten we coalities sluiten en partnerschappen met andere bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties, om op te schalen. Dit boek biedt inspiratie voor iedereen die deze belangrijke reis wil ondernemen.”  

Hoek sluit zich graag bij deze lovende woorden aan. “De business case voor duurzaam ondernemen gaat alleen maar beter worden.”

Dat ze tot doop van de internationale editie in Londen besloot, heeft alles te maken met de financiële kant van deze ontwikkeling. Tijdens de presentatie daagde ze dan ook ‘financials’ uit de 'City' in de zaal van 70 aanwezigen uit om sterk op deze ontwikkeling in te zetten: “De financiele wereld dient niet alleen te denken aan het uitsluiten van risico’s, zoals het nog langer investeren in fossiele industrie. De vraag is nu actueel: waarin investeer ik dan eigenlijk nog wel? Ik zie goede ontwikkelingen, zoals de opkomst van green bonds, impact investing en groei in specifieke groene sectoren. Samen goed voor vele miljarden dollars.”

Onder de aanwezigen waren ook vertegenwoordigers van de internationale pers aanwezig, zoals een editor van de New York Times en Britse kranten als de Evening Standard en the Independent. Ook was er belangstelling vanuit denktanks. Naast Polman was ook prins Carlos de Bourbon de Parme vanuit Nederland overgevlogen. Het eerste exemplaar werd aangeboden aan Sir Roger Gifford, oud-burgemeester van Londen en momenteel voorzitter van de City of London Year of Green Finance, een UNEP-initiatief.

Net als in de oorspronkelijke Nederlandse versie schetst Hoek in New Economy Business ‘Seven windows of Opportunity’. Naast de financiële kansen, zijn er ook nieuwe mogelijkheden voor innovatie, leiderschap en consumentengedrag. Internationale succesvolle business cases uit de hele wereld illustreren dit. “We hebben met honderden experts op dit gebied gesproken en doorgevraagd over de vraag wat nodig is om tot een duurzame organisatie in de 21 ste eeuw te komen. Ik ben blij om hier in Engeland dit boek te mogen presenteren om de ontwikkelingen in een snel veranderende markt met een sterk verbonden internationale economie te kunnen tonen.”

Van het boek zijn de eerste pagina’s als PDF gratis beschikbaar en te downloaden vanaf de website van P+. Het boek is door de eigen uitgeverij van Hoek geproduceerd, waardoor het voor iedere lezer mogelijk is de inhoud zonder copyrights te schenden verder te verspreiden, mits er aan bronvermelding wordt gedaan. De oorspronkelijke Nederlandse versie werd in 2014 tot ‘Managementboek van het Jaar’ uitgeroepen.

Het boek is te bestellen op de internationale website New Economy Business, waar ook een video ‘I Am Business’ de persoonlijke globale boodschap van Hoek vertoont.

 

Downloads

Meer info download je hier:

Outline New Economy (PDF) (248 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier