Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Mooi Duurzaam Nederland
Mooi Duurzaam Nederland
04 april 2013

Kijktip: Mooi Duurzaam Nederland op RTL7

Niet dit, maar volgend weekend is P+ de rode draad in de uitzending van Mooi Duurzaam Nederland op RTL 7. Het programma bewijst dat het in elke provincie van Nederland wemelt van de duurzame bedrijven.

‘Mooi Duurzaam Nederland’ is niet het eerste programma van tv-maker Rob Verschueren, afkomstig uit de TROS Aktua in Bedrijf-school met presentatrice Tineke Verburg. Toen P+ ruim tien jaar geleden als tijdschrift startte, presenteerde Verschueren de eerste duurzame bedrijven op een van de commerciële zenders. Ook toen mocht hoofdredacteur Jan Bom van P+ over de eerste verkenningen in het veld van maatschappelijk verantwoord ondernemen vertellen.

Nu, in 2013, is er terugkijkend op de afgelopen tien jaar enorm veel gebeurd. Dat blijkt ook wel in de uitzendingen van ‘Mooi Duurzaam Nederland’ die al zijn geweest –en op internet nog steeds zijn terug te zien.

De redactie presenteert welwillend bedrijven, maar stelt ook journalistieke vragen. “Zijn er genoeg ‘duurzame’ producenten in Nederland? En zo ja, welke zijn dan die duurzame ondernemingen? Welke producten maken ze? Hoe doen ze dit, op een manier die minder tot geen schade berokkend aan mens en milieu? En verdienen ze er ook nog geld mee?”

Mooi Duurzaam Nederland wordt iedere zondag rond 12.30 uur uitgezonden op RTL 7.  De uitzending wordt herhaald op zaterdag rond 14.00 uur op hetzelfde net.
Omdat het commerciele televisie is, biedt Verschueren duurzame bedrijven de mogelijkheid zendtijd in te kopen. Een pakket bestaat bijvoorbeeld uit:

- Televisie item van ongeveer 2 ½ minuten.
- Gedeelde billboard positie, voor en na het programma en 2 x in de pauze
- Gedeelde billboard positie (eenmalig) in promo’s van de komende uitzendingen
- Combinatie billboard en reportage op locatie
- Vermelding in de wekelijkse e-mail nieuwsbrief
- Adverteren op de website

Verschueren hierover: “In een reportage op locatie laten we uw bedrijf en/of innovatieve product op een redactionele en informatieve wijze zien. We zorgen er middels goede coaching en begeleiding voor dat u op verschillende plekken in uw bedrijf of op locatie uw verhaal in uw eigen woorden aan de kijker kunt uitleggen. Door uw boodschap niet middels een interview maar vertellend in uw eigen woorden (en dus dicht bij uzelf) over te brengen, wordt uw verhaal met meer emotie geladen. Dat merkt de kijker, het verhaal wordt interessanter, de kijker blijft geboeid en zapt niet weg, en daardoor blijft uw boodschap beter en langer hangen. Doordat het item (redactioneel) goed in het programma past krijgt het de maximale aandacht die het verdient. We noemen dit met een mooi woord: “in-script” sponsoring.”

Als bereik op televisie wordt wekelijks een aantal van 160.000 kijkers (incl. herhaling) aangegeven.

Terugkijken naar al uitgezonden afleveringen van Mooi Duurzaam Nederland