Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
mud jeans
mud jeans
12 februari 2013

Mud Jeans wint Circle Challenge

Het nog jonge jeanslabel Mud Jeans (2008) is de eerste winnaar van de Circle Challenge, uitgeroepen door de organisatie The Circle Economy. Het bedrijf wist overtuigend en bijzonder origineel de principes van de circulaire economie om te zetten in een werkend business model.

Ook de hoofdprijs past helemaal in het denken van de circulaire economie, waarin grondstoffen na gebruik niet verbrand worden, maar opnieuw herbruikt worden. Op het zojuist geopende nieuwe kantoor van Mud Jeans in Rhenen komt dan ook luchtzuiverend tapijt van Desso te leggen, krijgen de ramen een laagje duurzame verf van Sikkens, zullen de meubels door Haworth geleverd worden en een levende plantenwand door Mostert de Winter. Het Led-licht komt van Philips, maar houden mag directeur  Bert van Son dit alles niet. Volgens de principes van de circulaire economie krijgt hij alleen de ‘performance’ van de producten aangeboden, volgens het Turntoo model van architect Thomas Rau. Van Son zette het concept om naar de 'fast consumer goods', producten met een snellere levenscyclus dan een gebouw en alles wat daaraan vast zit aan inrichting.

Dianne Potters, verzorgde de pitch voor Mud Jeans van in up tempo. Van Son zelf zat in spanning op zijn wintersportadres te wachten. Toen de prijs uitgeloofd was, was door de telefoon te horen hoe blij hij was. Hij zal het met het tijdelijke karakter van de kantoorinrichting eens zijn geweest, want juist zijn label kwam de afgelopen weken in het nieuws vanwege de ‘lease-constructie’. Een Mud Jeans koop je niet, die huur je voor een tijdje.

In plaats van een kassabon bij aanschaf van een jeans krijgt de klant bij Lease a Jeans een eenvoudige overeenkomst voorgelegd. Na akkoord betaalt de klant eenmalig een instapbedrag van 20 euro. Vervolgens betaalt hij een jaar lang 5 euro per maand, dus een totaalbedrag van 80 euro. Na deze leaseperiode heeft de klant drie opties. Hij stuurt de broek retour naar Mud Jeans of hij kiest een nieuw model uit en betaalt 7,50 euro switchkosten (verzendkosten) en hij betaalt opnieuw 12 maandtermijnen van 5 euro. De derde optie is dat de klant nog 4 extra ‘statiegeld’-maandtermijnen van 5 euro betaalt, waarna hij de broek zo lang als hij wil kan blijven dragen. Als hij na enkele jaren draagplezier besluit zijn broek in te leveren, krijgt hij zijn ‘statiegeld’ van 20 euro terug in de vorm van korting op zijn volgende aankoop. In alle gevallen blijft de broek eigendom van Mud Jeans.

Bij het ontwerp is er al rekening mee gehouden dat de jeans volledig te recyclen is. Er zitten dus geen kunststof waslabels in: de voorschriften zijn op de binnenzak afgedrukt. Mud Jeans maakt van de zo onvervuilde biologische katoenen broek veel makkelijker weer nieuwe jeans, waardoor er veel minder nieuwe ‘virging’ katoen nodig is. Die is duur en zeer vervuilend.

Terug naar de prijs. Uit ruim 30 inzendingen werd  een top 4 gekozen door een expert jury onder leiding van Louise Vet, Directeur Nederlands instituut Ecologie (NIOO-KNAW) en professor Evolutionaire Ecologie. Ook hoofdredacteur Jan Bom van P+ mocht in de jury zitten. (Tussen alle beraad door bleken Vet en Bom het ook volkomen eens te zijn over de merkwaardige ophef over het eten van paardenvlees. Natuurlijk moeten fabrikanten dat op de verpakking vermelden, maar wat een onduurzame keuze om het uitstekende vlees van paarden te vernietigen, terwijl deze dieren over het algemeen een heel goed leven hebben gehad, zeker in vergelijking met slachtkippen). De andere 3 kandidaten waren Transition Town Deventer, CMNE in Maastricht en Metabolic Lab. Voor deze laatste organisatie kwam de prijs net eventjes te vroeg: het plan om een voorbeeldpark op het gebied van de circulaire economie in Amsterdam-Noord in te richten, is nog net in in de fase van realisatie. 

Een laatste opmerking. De nieuwjaarsreceptie van The Circle Economy werd gepresenteerd door Hélène Smits, net als Mud Jeans nog heel jong, maar met een professionele performance die stond als een huis. Met haar heeft de organisatie een veelbelovende multitalent in huis gehaald.

Website The Circle Economy
Website Mud Jeans

 


 

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier