Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Mud Jeans
Mud Jeans
07 maart 2015

Mud Jeans wisselt leasemodel voor statiegeld

Tot in de VS toe leuke stukken in de krant, maar verkopen voor geen meter. Daarom wisselt Bert van Son van Mud Jeans het leasemodel nu voor statiegeld.

Hij doet zijn verhaal in het Financieele Dagblad van dit weekend. Hoe Mud Jeans alle sympathieprijzen won, wereldwijd, maar het businessmodel in praktijk niet werkte. Van Son: “Ik had geen financiering, moest de btw, de inkoopprijs en de verzendkosten voorfinancieren. Klanten betaalden per maand. Het geld liep op straat, maar kwam niet binnen bij het bedrijf.”

Van Son is een ervaren rot in de internationale textielwereld. Vroeger gewerkt in Parijs, orders voor Disney gedaan, eigen bedrijf goed verkocht. Hij had geen zin om Mud Jeans nog eens failliet te laten gaan, want zo begon hij in het bedrijf. Hij stopt daarom na twee jaar met 'Lease a Jeans'.

Wat is zijn nieuwe concept? Vanaf dit weekend koopt de consument gewoon ouderwets een Mud Jeans voor 119 euro. Maar Van Son belooft wel een ander premium. Noem het premie voor merktrouw, noem het retourbonus, noem het statiegeld. Het komt er op neer: wie de broek terugbrengt en een nieuwe koopt, krijgt een leven lang 30 euro korting. Ingeleverde jeans worden verwerkt tot nieuwe producten zoals truien en mutsen.

Van Son gaat de jeans aan een selecte groep winkels aanbieden. De website van Mud Jeans wordt dit weekend ook compleet vernieuwd. Ook daar kan besteld worden.

Van Son bevestigt de trend die MVO Nederland in kaart bracht: duurzaamheid verkoopt niet. Hij zegt het zelf zo: “Consumenten willen niet groen kopen, die willen gewoon een gaaf merk kopen.” Mud Jeans blijft dus echter wel duurzame recycling-kenmerken houden.

Vernieuwde website van Mud Jeans
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier