De 7 kenmerken van duurzame Business Modellen
Hoogleraar Jan Jonker inventariseerde nieuwe duurzame businessmodellen waarin het begrip waarde praktisch vertaald wordt in ‘delen, ruilen en creëren’. Naast betalen met de euro beginnen ondernemers steeds meer diensten uit te ruilen, met gesloten beurzen.
Uit een voorlopige inventarisatie komt een aantal kenmerken van het organiseren van nieuwe business modellen naar voren. De studenten van Jonker van de Radboud Universiteit in Nijmegen komen voorlopig tot zeven punten. Ze werden vrijdag gepresenteerd voor een ‘uitverkochte’ collegezaal.
1. Een vorm van coöperatief samenwerken als centraal beginsel. Ondernemen wordt dan de kunst van het nieuwe samenwerken. Verbinden wordt in dat verband van steeds grotere waarde, sociaal en economisch.
2. Het bewust creëren van meervoudige waarde en waarden. Het gaat om het streven naar een vorm van evenwichtige waarden zoals natuur, zorg, aandacht, geld enzovoort. Onderdeel daarvan is beleving of een community bouwen rond een product, producten of dienst.
3. Geld is niet langer het enige ruilmiddel. Ook tijd, energie of zorg kunnen verdiend, ingezet of uitgewisseld worden. In het verlengde daarvan: de winst (meerwaarde) wordt dan verdeeld over de deelnemers.
4. Er ontstaat een economie op basis van behoeften en benutten daarvan (nu en later). Om de tijdspanne tussen het nu verdienen en later nodig hebben te overbruggen, wordt gewerkt met tegoed boekjes voor bijvoorbeeld energie, voor warmte, voor groente of voor zorg.
5. Bezit (eigendom) van productiemiddelen staat niet langer centraal. Toegang hebben tot is mogelijk veel belangrijker. Er wordt voortaan betaald voor gebruik, niet voor bezit.
6. Er wordt commitment voor langere termijn naar elkaar uitsproken: Als ik nu de zorg verdien die ik pas over tien jaar zelf nodig heb, moet er sprake zijn van grote betrouwbaarheid in de relatie.
7. Euro’s zijn niet altijd meer nodig als ruilmiddel. Er kan ook gewerkt worden met alternatief ‘geld’, zoals tijd of punten. Experimenten lopen met (deels) alternatief (lokaal) geld, zoals bijvoorbeeld LET’s, zorgflorijnen, de Gelre, Qoin of Caire.
Veel meer hierover in het komende nummer van P+, ook met portretten van ondernemers die het nieuwe business model in de praktijk brengen.
Het onderzoek van de faculteit der managementwetenschappen werd onder andere gesponsord door de ASN Bank en de Groene Zaak. Het onderzoek is samengevat in een working Paper 'Nieuwe Business Modellen'.
Kosten voor het volledige rapport (58 blz.) bedrag 12,50, -- in verzendkosten. Bestellen kan bij M. Nusi Cornelissens (Faculteit Bedrijfswetenschappen, RU), em: n.cornelissens@fm.ru.nl. Graag mail sturen met NAW gegevens.
Het rapport is ook digitaal te lezen via de School of Management van de Radboud Universiteit