13 Feb 2020

Zonnevlieger Piccard omarmt Nederlandse innovaties

De man die in een zonnevliegtuig de hele wereld over vloog, verzamelt nu 1000 duurzame initiatieven die de wereld duurzaam zullen maken. Bij de eerste selectie van 400 koplopers zitten 11 Nederlandse organisaties en bedrijven. Zo maakte Bertrand Piccard bekend op de conferentie Make Solar Bankable van FMO. P+ interviewde hem.

P+ presenteert de plannen van de Zwitser in de P+ Special ‘Duizend initiatieven’.

Piccard wil met zijn Solar Impulse Initiative doorbraken initiëren door veelbelovende initiatieven van startups of gevestigde bedrijven te selecteren die het verschil kunnen gaan maken. “Het gaat ons om technologieën die hun potentie al bewezen hebben. Niet om ideeën die nog uitwerking nodig hebben. Wij willen het beslissende zetje geven voor een doorbraak van echte innovaties op de markt.”

De geselecteerd initiatieven krijgen een label, waaruit blijkt dat de technologie, het materiaal of het product commerciële potentie heeft, en tegelijkertijd het milieu beschermt én banen creëert. De stichting helpt vervolgens het initiatief internationaal onder de aandacht te brengen, en te introduceren bij besluitvormers in bedrijfsleven of samenleving. Tot het netwerk van de stichting behoren ook tientallen investeerders, van groot tot klein. Ook is er een partnerschap met de Europese investeringsbank EIB.

Met FMO zijn oriënterende gesprekken gaande. “Wij willen de wereldleiders laten zien”, zegt Piccard, “dat deze innovaties meer zijn dan dure oplossingen voor problemen, maar unieke kansen bieden op schone economische groei.” 

In Nederland ontving onder meer The Ocean Cleanup van Boyan Slat het Solar Impulse label, evenals het innovatieve in-huis waterrecyclingsysteem van Hydraloop uit Leeuwarden. Klik hier voor een overzicht van de elf Nederlandse initiatieven die tot nu toe het Solar Impulse label behaalden. 

In het interview laakt Piccard de vliegtuigindustrie, die niets deed om zijn zonnevlucht mogelijk te maken. “Daar wilde niemand me steunen. Uiteindelijk kreeg ik financiële steun van bedrijven die helemaal niet luchtvaart gerelateerd waren, zoals Google, Schindler en ABB.”

Zijn zonnevliegtuig is niet in productie genomen, ondanks de geslaagde wereldreis die hij en zijn co-piloot maakten. De techniek om passagiersvliegtuigen elektrisch de oceaan over te laten vliegen is er nog niet, zegt Piccard. “Daar heb je zeer efficiënte lichtgewicht accu’s voor nodig, die op de grond geladen worden om ook ’s nachts te kunnen vliegen. Het werkt al wel voor lichte vliegtuigjes zoals twee- en vierzitters. Maar als je dit wilt uitbreiden, moet je met waterstof werken. Daar geloof ik in, maar die technologie moet nog verder ontwikkeld worden.” 

Overigens ging Piccard’s stichting onlangs wel in zee met de innovatieve Amerikaans-Spaanse startup Skydweller, die de technologie van het Solar Impulse toestel wil gebruiken voor het ontwikkelen van onbemande vliegtuigen. Gevoed door de zon zouden die eindeloos in de lucht kunnen blijven, en ingezet worden voor internet in afgelegen gebieden, dataverzameling, en monitoring van natuurlijke hulpbronnen.”

Lees het volledige interview met Piccard in de P+ Special over ‘De man die in een zonnevliegtuig de wereld over vloog’.

Tekst Hans van de Veen