Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
tetanusinjectie
tetanusinjectie
02 april 2012

Procter & Gamble + UNICEF: 1 pak Pampers = 1 tetanusvaccin

1 pak Pampers = 1 tetanusvaccin. Het klinkt zo simpel, maar het bleek een gouden formule.  Unicef kon er al 300 miljoen vaccins van kunnen kopen. Hierdoor zijn meer dan 100 miljoen moeders en pasgeboren baby's beschermd tegen tetanus.

We zien het steeds meer: bedrijven en NGO’s die de samenwerking opzoeken. Is het alleen goed voor beider reputatie, of stijgt de verkoop er ook daadwerkelijk door? En naar wie gaat de winst dan toe? We vroegen het deze week aan Procter & Gamble en UNICEF.

In een eerste consumentenonderzoek dat Procter & Gamble (P&G) in 2006 in België hield, gingen zelfs de meeste kritische moeders die al jaren huismerk of de concurrent kochten, radicaal om, vertelt Raquel Smolders: “Ze hadden echt het gevoel dat ze het verschil konden maken. Door één pak Pampers te kopen, doneer je één tetanusvaccin aan UNICEF en draag je bij aan de strijd tegen tetanus bij moeders en pasgeborenen. Het was een tastbaar, concreet iets. Bovendien konden ze doneren aan een goed doel zonder er meer voor hoeven te betalen. Die gedachte sloeg erg aan.”

P&G had in datzelfde jaar contact gelegd met UNICEF, nog niet wetende dat hun samenwerking zo’n succes zou opleveren. “We wilden het merk Pampers versterken. Dat staat voor een goede en gezonde ontwikkeling van baby’s overal ter wereld. We zochten een partner die die formule samen met ons wilde uitbouwen.” Dat lukte: na een succesvolle start van de campagne in Groot-Brittannië en Nederland in 2006, werd die een jaar later uitgebreid naar de Verenigde Staten en andere landen in West-Europa.
Jeanet Schuurman van UNICEF is blij met de samenwerking: “Door deze actie zijn veel meer mensen zich bewust geworden van het probleem: tetanus doodt jaarlijks zo’n 59.000 pasgeboren baby’s –dat is elke negen minuten één- en 30.000 moeders. En dat terwijl de ziekte met een eenvoudige vaccinatie te voorkomen is. Met twee vaccins is de moeder drie jaar beschermd en elke baby die zij in deze periode krijgt is beschermd tot twee maanden na de geboorte. Door deze actie zijn moeders en kinderen hier nu verbonden met moeders en kinderen daar.”
Nog een voordeel: de 5,3 cent van ieder pak Pampers die naar UNICEF gaat, heeft de VN-organisatie sinds het begin van de actie zo’n 40 miljoen euro opgeleverd: “Daar hebben we 300 miljoen vaccins van kunnen kopen en ter plekke kunnen brengen. Hierdoor zijn meer dan 100 miljoen moeders en pasgeboren baby's beschermd tegen tetanus.”

Hoeveel de samenwerking P&G opleverde, wil Smolders niet zeggen: “Wij geven geen marktcijfers. Wel kunnen we zeggen dat de campagne een bijdrage heeft geleverd aan de stijging van de omzet sinds 2006 en vooral aan de groei van de merkwaarde van Pampers.” De kritiek dat P&G per pak te weinig zou afstaan aan UNICEF -5,3 cent op een pak Pampers van 8 à 10 euro zou een schijntje zijn- gaat volgens Smolders voorbij aan ‘de basisactiviteit’ van Pampers: “Die bestaat uit luiers verkopen. Er zijn natuurlijk altijd kritische consumenten, maar wij vinden dat we met 300 miljoen vaccins tot nu toe echt een bijdrage hebben geleverd aan het uitroeien van tetanus bij moeders en pasgeborenen. Iedereen weet van aids en malaria, maar wij hebben samen met UNICEF ook tetanus op de kaart gezet.”

P&G en UNICEF zijn van plan om ook in de toekomst samen te blijven optrekken: ze tekenden onlangs weer een samenwerkingsovereenkomst tot 2015. Dat is ook het jaar dat UNICEF en  de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schatten dat uitbanning van tetanus bij moeders en pasgeborenen haalbaar is.

Pampers en Unicef