29 Jun 2020

Hoe Pure Jute door de coronacrisis kwam

Pure Jute

Een betere toekomst voor mensen in ontwikkelingslanden én een schonere aarde. Vanuit die drive startte onderneemster Désirée Rasenberg zo’n tien jaar geleden samen met haar dochters het bedrijf Pure Jute. Producten gemaakt van gecertificeerde jute, juco en organic cotton. Geproduceerd in India met respect voor mens, dier en milieu. De handel lag door het coronavirus stil, maar komt gelukkig nu weer op gang. Het positieve denken vanuit India maakt hen samen sterk en innovatief.

Het idee voor Pure Jute ontstond tijdens een reis naar India met haar dochters. Die reis maakte indruk. Désirée Rasenberg zag de armoede en het gebrek aan onderwijs. Geld geven via een stichting leek haar niet de beste optie. “Je weet nooit precies waar het dan terechtkomt. Met handel daarentegen weet je dat wel. Het was het begin van de plastic soep waar we nu middenin zitten, maar ik zag in India ook het alternatief: jute tassen.” 

Het zaadje voor Pure Jute was gelegd.  En toen begon de zoektocht, want met een idee in je hoofd ben je er nog niet. “Waar groeit jute? Welke fabrieken produceren het op een schone en fair trade manier? Jute wordt namelijk vaak geproduceerd met afgewerkte dieselolie. Wij gebruiken natuurlijke rice bin oil. Daarnaast zijn onze producten foodgrade.”

 Het werd Rasenbergs missie om de hele keten kloppend te maken van grondstof tot eindproduct: klimaatneutraal geproduceerd, met een eerlijke prijs, de beste certificering en oog voor de medewerkers. Het lukte: ze vond een bedrijf in India met een visie die overeenkwam met die van haar. “Veel mensen in het Westen hebben het beeld van India dat het er vervuild is en mensen niets geven om het milieu. Maar dat klopt niet. Neem alleen al het feit dat men in India het begrip ‘zero waste’ van nature toepast. Alles wordt daar bij wijze van spreken 100 keer gerecycled. Vanuit hun religie zorgen ze voor Moeder natuur.”

Fair Trade jute op de kaart zetten, werd Rasenbergs volgende doel. De handelsmissie naar India in oktober 2019, geïnitieerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken, bleek daarvoor de uitgelezen kans.  Deze missie liep parallel met het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima aan India, georganiseerd door de Nederlandse overheid. De deelname van Rasenberg aan deze handelsmissie heeft haar veel opgeleverd. “Uiteraard de contacten die je opdoet met andere Nederlandse en internationale bedrijven en instanties. Ook opent het vele nieuwe deuren en is het weer het begin van nieuwe wegen die je gaat inslaan.”

De maanden die sinds de handelsmissie zijn gepasseerd waren bewogen voor Pure Jute. Het bedrijf werkte met grote nationale en internationale opdrachtgevers toen het coronavirus plotsklaps alle handel plat legde. Gelukkig begint alles nu weer op gang te komen. “We draaien weer bijna op volle sterkte, nu veel medewerkers na de crisis weer teruggekeerd zijn van hun dorpen, honderden kilometers verderop. En gelukkig is er gedurende de lockdown nog een container aangekomen in Rotterdam, want er was geen transport mogelijk over zee.  Maar nu India geen lockdown meer heeft, zal dat ook weer starten.” En daarmee bedoelt ze de verkoop van jute tasjes voor opdruk van reclame. Als klanten telt ze onder ander de SPAR,  Emté, Bio Fair Trade, Mijn Boer, Wageningse studenten en zelfs Sinterklaas.

Rasenberg blijft dan ook positief. “En dat komt mede door de mensen in India met wie ik samenwerk. Die zijn zo positief en sterk, daar houd ik mij aan vast.”

Met de campagne ‘Groei over grenzen’ wil Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vrouwelijke ondernemers inspireren en helpen met hun internationale ambities: verbreed je horizon, verken internationale markten en doe zaken in het buitenland.

Website Pure Jute

Meer over dit internationaal ondernemen-programma van RVO