Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Radiuz totaalkaart
Radiuz totaalkaart
30 januari 2012

Ongelooflijke totaalkaart voor werkreizen

Het is de overtreffende trap van de NS Businesscard. Met de Radiuzkaart stap je ook in de trein, maar kun je ook overal tanken en parkeren. Het bedrijf krijgt een maandelijks overzicht van alle kosten van de werkreizen, plus de CO2-uitstoot, die ook nog eens direct gecompenseerd kan worden. Zelfs taxibedrijven werken mee.

Het idee ontstond op de burelen van de NS. Om wat preciezer te zijn, in het hoofd van Ralph Hooglandt die meehielp de NS Businesscard in de markt te zetten. Hij zag het gemak voor de zakelijke reiziger, die de auto kon laten staan wanneer de trein handiger was. Hooglandt, nu algemeen directeur van Radiuz: “Die vrije keuze van de medewerker is een eerste stap. Heel goed, want als je ’s ochtend bijvoorbeeld in Den Haag moet zijn, kun je beter je auto bij een NS-station neerzetten en even verder treinen.”

Toch waren er opmerkingen van directeuren, die het niet begrepen. Hooglandt: “Dat hoorde je wel: ‘Nu heb ik je een dikke leasebak gegeven, ga je met de trein naar je afspraken. Staat die leasebak daar voor niks centen te kosten… ‘Dat lijkt inderdaad ook zo, totdat je het gaat uitrekenen. Een auto kost gemiddeld 35 cent per kilometer: dat is het vaste deel van de huursom. Dan is er ook nog een variabel stuk: reparaties, onderhoud, brandstof. Dat stuk komt neer op een bedrag tussen de 12 en 18 cent. Een treinkilometer kost gemiddeld 14 cent. Die kosten kun je tegen elkaar wegstrepen.”

Belangrijker nog dan deze rekensom, vindt Hooglandt het gebruiksgemak van zijn totaalkaart. “Bij de afrekening krijg je een totale BTW-opgave, zowel van buskosten, taxikosten, benzinekosten als van treinkosten. Dat laatste is voordelig, want ook de trein vraagt 6 procent BTW, en een treinkaartje staat niet op naam. De Radiuzkaart wel. Plus profiteer je automatisch van de 20 procent korting op de daluren, wanneer je na 9 uur ’s ochtend in de trein stapt. Als je alles op 1 factuur hebt, scheelt dat heel veel administratiekosten en een geweldig bedrag aan BTW dat je terugkrijgt.” Op dezelfde bon wordt ook het totaal aan verreden CO2 aangegeven. Het kan, desgewenst, automatisch gecompenseerd worden door de Stichting Natuur en Milieu.

In de stad parkeren is voor heel wat automobilisten een ergernis. Geen munten op zak, of juist geen goed gevulde chipknip. Stress om op tijd terug te zijn om parkeerboetes van 55 euro te voorkomen. Of juist veel te vroeg, om vast te moeten stellen dat er vele euro’s voor niets in de meter zijn gegooid. De baas betaalt, maar zonde blijft het. “

De eerste pilotproeven met de kaart lopen al. Grote ondernemingen doen er aan mee, zegt Hooglandt. “Bij een pilot bij Stedin bleek al dat het aantal benodigde parkeerplekken daalde van 320 naar 200 plaatsen. Er kon 20 procent op parkeerruimte bezuinigd worden. Werknemers kwamen niet met de auto, maar namen even de bus.”

Welke partijen worden met de RAdiuz-kaart gebundeld? Op de website staat een indrukwekkende verzameling opgesomd: "Het zijn Nederlandse Spoorwegen, OV Fiets en NS Scooter. De Radiuz OV-chipkaart werkt ook in de bus, tram en metro. Parkeren kan in de garages van Q-park, de P+R terreinen, op Schiphol en straatparkeren via Yellowbrick en Parkline. De landelijke Taxi diensten – via Transvision – nemen eveneens de Radiuz kaart aan. Gebruikers kunnen tanken door de samenwerking met. Travelcard. Daarnaast biedt Radiuz deelauto’s aan via Wheels4all en is er een persoonlijke reisassistent met Eileen."

Laatste vraag, niet onbelangrijk. Wat kost de kaart zelf? Hooglandt heeft de kosten zeer bescheiden weten te houden: 7,50 euro per maand, dus 90 euro per persoon per jaar. Hooglandt: “Onze winst zit ‘m in het volume, niet in de opbrengst per kaart. Ja, als ik mijn verhaal vertel, is er eerst ongeloof. Het klinkt allemaal zo simpel, het kan gewoon niet waar zijn. Wat gek dat zoiets er nog niet is. Dit alles met maar 1 pasje in mijn portemonnee? Ja! Met 1 pasje van deur tot deur.”

Website Radiuz

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier