Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Red Cross emergency
Red Cross emergency
08 maart 2012

Dell verzamelt noodoproepen voor Rode Kruis

Als er een orkaan over een Amerikaanse staat raast, is Twitter een steeds belangrijker bron van informatie. Hebben de slachtoffers medische hulp of water nodig? Dell verzamelt deze oproepen in een nieuw centrum voor het Rode Kruis.

Een onderzoek van het Rode Kruis wees uit dat het Internet inmiddels op de derde plaats staat om informatie te vinden over rampsituaties. Een vierde deel van de bevolking en een derde van de internetgebruikers zou de eigen social media gebruiken om familie en vrienden te laten weten dat ze in veiligheid zijn. Tegelijkertijd kijken de familieleden tijdens rampen zelf ook meer naar Twitter en Facebook om berichten te kunnen ontvangen van hun geliefden.

Van deze ontwikkelingen moeten wij gebruik maken om beter hulp te kunnen bieden, stelt de directeur van het Amerikaanse Rode Kruis, Gail J. McGovern. Haar organisatie voerde testoperaties uit, tijdens de laatste keren dat tornado’s over Amerikaanse staten raasden. Door de openbare meldingen op Twitter nauwgezet te volgen, kon de hulporganisatie beter dan ooit bepalen waar reddingswerkers heen moesten. Met behulp van ‘heat maps’ konden de plaatsen worden gelokaliseerd, waar het drukste getwitterd werd.

Computermaker Dell wilde een bijdrage leveren door het model van het eigen Social Media Listening Command Center aan het Rode Kruis aan te bieden, in de vorm van een Red Cross Digital Operations Center. De staf hiervan bestaat uit medewerkers van de hulporganisatie, die uur na uur kunnen volgen of er calamiteiten optreden. Normaal gesproken zijn dat er 200 per dag, van huizen die in brand zijn gevlogen tot veel grotere calamiteiten als overstromingen. Het Rode Kruis gaat nu ook het aantal vrijwilligers uitbreiden, die ‘meeluisteren’ naar social media.

Dell was al lid van het Red Cross Annual Disaster Program, maar breidt deze meer financiële hulp nu uit tot praktische hulp. Wij noemen dit een heel mooi voorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen, omdat Dell de brug naar de samenleving staat met activiteiten die dicht bij eigen core business staan. Dat is uiteindelijk toch mooier dan filantropie.

Het persbericht van het Amerikaanse Rode Kruis

Een bericht van Jan Bom

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier