29 Apr 2021

Red Orka: rompers die meegroeien

Baby’s groeien zo hard, dat er om de paar maanden weer nieuwe rompertjes nodig zijn. Lastig, maar juist ideaal voor een circulair businessmodel. Erik Ammann van Red Orka biedt dan ook een leenmodel aan, waarbij hij te kleine rompers weer inneemt en deze doorgeeft aan andere ouders. Voor de baby ligt er een grotere maat gereed. Hij stapt daarmee in de traditie van zijn familie, want zijn opa begon zijn familiebedrijf in Duitsland met het maken van babykleding. Erik past zijn verdienmodel alleen aan deze tijd van circulariteit aan.

Red Orka wordt gepresenteerd in een mini P+ Special. Deze digitale uitgave maakt deel uit van een reeks artikelen over circular fashion die in samenwerking met Stichting DOEN wordt gemaakt.  

Erik Ammann over zichzelf: “Ik ben 31 jaar geleden geboren. Ik heb mijn hele leven in de mode-industrie gezeten en kom uit een Duitse familie die ook in de textielindustrie zit. Mijn moeder is kunstenares die textiel in haar werk verwerkt. Mijn vader heeft het textielbedrijf overgenomen dat mijn opa in 1957 is gestart. Met rompertjes. Dat is wat ik nu zelf ook maak, hoewel mijn businessmodel totaal anders is.”

Wat is er dan zo anders aan zijn rompers in vergelijking met die van zijn opa? Ammann: “Ze worden nu met moderne machines gebreid. Het zijn nu rompers van ongebleekte biologische katoen, allemaal offwhite, heel zacht. Baby’s groeien heel snel en hebben steeds weer een grotere maat nodig. Wij leveren die totdat ze niet meer nodig zijn, van maat 44 tot maat 98. Telkens wanneer de rompers te klein worden, kunnen deze bij ons omgeruild worden voor een groter model.”

Achter Red Orka gaan wel meer keuzes schuil: “Door voor de kleur wit te kiezen, voorkom ik ook dat ik iets maak dat mensen misschien niet willen. Ik wil geen overproductie veroorzaken. Wel ga ik klanten steeds in surveys vragen wat hun wensen zijn: over de kleur en over de vorm. Wil je er vier tegelijk hebben, of zes, of tien? Wil je met lange mouwen of juist korte mouwen? Doel is ook om er uiteindelijk weer nieuw garen van te maken, nieuwe producten, op basis van de feedback van de ouders.”

Zijn uitleg is zo helder als glas. En de naam van zijn label lijkt ook duidelijk te zijn. De walvis moet worden gered. Maar daar wacht een verrassing. Ammann: “Het Nederlandse woord ‘red’ betekent in het Engels: 'save'. In IJsland betekent orka 'energy'. Dat maakt ons 'energy savers', om zo onze kinderen een gezonde toekomst te geven. Om zoveel mogelijk energie te sparen, verkopen wij onze producten niet, maar verhuren we ze.” 

Download mini Special over Red Orka

Bezoek website Red Orka