Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Roosmarie Ruigrok
Roosmarie Ruigrok
16 april 2021

Roosmarie Ruigrok aan de wieg circulaire mode

Wie in Nederland serieus circulaire mode wil gaan maken, komt bij Roosmarie Ruigrok terecht. Met 35 jaar ervaring in de fashionindustrie heeft zij een gigantisch netwerk opgebouwd aan leveranciers, fabrikanten, verpakkers, exporteurs en experts. Duurzame labels als Mud Jeans en Studio Jux maakten gebruik van haar startplek Clean & Unique. “Ik zit al 35 jaar in het modevak, dus dan ken je op een zeker moment alles en iedereen”, zegt Ruigrok, die haar nieuwste generatie labels in P+ presenteert.

Roosmarie Ruigrok wordt zelf ook gepresenteerd in een mini P+ Special. Deze uitgave maakt deel uit van een reeks artikelen over circular fashion, gemaakt in samenwerking met Stichting DOEN.

Ruigrok vertelt in deze digitale uitgave over haar ervaring: “Ik ben inkoper geweest, ik heb fair trade katoen in de markt gezet bij Max Havelaar, ik heb aan de sociale dimensie van de fashion industrie gewerkt bij Fair Wear Foundation. Ik help nu ook Amsterdam om de circulaire textielambities van de stad te verwezenlijken. Al die opgebouwde contacten met leveranciers, fabrikanten, verpakkers, exporteurs, experts, ik stop ze allemaal in Clean & Unique en koppel mijn contacten aan onze brands. Connect! Act! Go!”  

De naam Clean & Unique bestond dus al voordat circular fashion bestond: sinds 2007. Ruigrok: “Toen ging het vooral over eerlijke arbeidsomstandigheden: bio en fair trade, een eerlijke beloning voor de katoenboeren en de makers van onze kleding. Nu slaat de naam vooral op het unieke circulaire DNA van elk van onze fashion brands.”

Haar ‘stal’ beschrijft Ruigrok als volgt: “Clean & Unique is de startplek voor labels met circulaire ambities. Ik help de start ups mee om hun businesscase gereed te maken voor de markt. De groep ondernemers komt bovendien vijf keer per jaar bij elkaar voor sessies. Ze krijgen een presentatie op de website en in ons eigen magazine. We beginnen nu aan een gezamenlijke LCA-onderzoek, om te kunnen aantonen hoeveel kleiner de voetafdruk van hun productie is. En op zeker moment gaan ze weer verder.”

De labels schuiven dus op zeker moment weer door, wanneer het businessplan succesvol blijkt te zijn. Ruigrok: “Ik heb aan de wieg gestaan van Mud Jeans, Studio Jux, Charlie + Mary’s Agency. Die zijn al lang weer volwassen en hebben plaats gemaakt voor een nieuwe generatie circulaire labels die advies en begeleiding willen hebben: Unravelau, Sylvia Calvo, Logocomo en Ragnarøk.” 

In deze P+ minispecial worden circulaire creaties van deze jongste generatie getoond uit de stal van Clean & Unique.

Website Clean & Unique

 

 

Downloads

Meer info download je hier:

Clean & Unique (740 kb)