Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Vierdaagse Nijmegen, MartinWalkt
Vierdaagse Nijmegen, MartinWalkt
02 juli 2012

Nieuwe Royal HaskoningDHV verduurzaamt Vierdaagse

Hoe verduurzaam je het grootste openbare evenement van Nederland, de Vierdaagse van Nijmegen? De gloednieuwe bundeling Royal HaskoningDHV dacht mee aan flyerverbod, ledverlichting en verplichte vetafscheiders.

Nog twee weken en dan barsten de Vierdaagsefeesten los. Naast veertigduizend wandelaars komen 1,4 miljoen feestgangers naar Nijmegen. Daarmee is de Vierdaagse het grootste openbare evenement van Nederland. Een uitstekende proeftuin voor nieuwe, duurzame innovaties vonden de gemeente Nijmegen en de vandaag gefuseerde ingenieursbureaus Royal Haskoning en DHV, vanaf nu RoyalHaskoningDHV. Vorig jaar sloten de Vierdaagsefeesten en Royal Haskoning een samenwerkingsovereenkomst van drie jaar om het evenement te verduurzamen volgens het Cradle to Cradle-principe.

Royal HaskoningDHV zette een platform op met klanten van het ingenieursbureau en organiseerde een aantal brainstormsessies rond vier pijlers: energie, materiaal, mobiliteit en gedrag. Een eenvoudig klusje is het verduurzamen van een openbaar evenement allerminst, merkte CSR coördinator Jan-Paul Kimmel van Royal HaskoningDHV tijdens de sessies. “Het is veel makkelijker als er een hek om een festival staat, zoals bij popconcerten. In een openbare ruimte kan de organisatie een innovatie moeilijk afdwingen.”

Als voorbeeld noemt Kimmel het verduurzamen van drinkbekers en flessen. “Een deel van de horeca gebruikt glazen van bioplastic, een deel niet. En enorm veel bezoekers nemen zelf blikjes en flessen mee. Bij voorkeur hebben we afval dat gemaakt is van één materiaal, maar dat kunnen we bezoekers en horeca dus niet opleggen.”

Dat weerhoudt Royal HaskoningDHV er niet van dit jaar met de Vierdaagsefeesten een pilot met PET te draaien op een aantal locaties. Over het scheiden van het afval is een samenwerking tot stand gekomen met afval-en recyclingbedrijven.

Pilots zijn er ook op het gebied van mobiliteit. Op initiatief van Royal HaskoningDHV kwamen alle vervoersbedrijven uit de regio bij elkaar. Zij analyseerden de bezoekersstroom en concludeerden dat velen met de auto naar Nijmegen komen, omdat een aantal OV-verbindingen niet optimaal is.  “Vanuit de Betuwe is het openbaar vervoer gebrekkig”, zegt Kimmel. “Daarom komt er als pilot een boot die vanuit Tiel over de Waal naar Nijmegen vaart. De opstapplaats ligt naast de A15 en een parkeerterrein.”

Sturen op het gedrag van bezoekers is belangrijk bij een openbaar evenement, weet de CSR coördinator. Daarom krijgen veertig gezinnen een pasje waarmee ze ‘groene stappers’ kunnen verdienen en inwisselen voor een duurzame beleving. Een pilot die uitgevoerd wordt in samenwerking met onder andere chipfabrikant NXP. Kimmel: “Het verduurzamen van de Vierdaagsefeesten leidt tot samenwerking met allerlei klanten, die normaliter in hun eigen straatje denken. Door co-creatie denken zij over hun grenzen heen, met alle voordelen van dien.”

Het brengt Royal HaskoningDHV ook in een andere positie. “Wij zijn consultants, maar met dit soort projecten worden we initiator en brengen we partners bij elkaar. Dat kan commercieel interessant zijn.” Net als de innovaties die uit de pilots komen. “Die kunnen straks gebruikt worden bij alle openbare evenementen.”

Folkert van der Molen, een bekend gezicht in duurzaam Nederland, zegt dat de MVO-consultancy van DHV na het samengaan gewoon blijft doordraaien. Hijzelf is nu Marketingmanager Stad, Omgeving & Strategie / Milieu, Duurzaamheid & Energie. Van der Molen is verantwoordelijk voor de organisatie van het jaarlijke Sustainability Congres.

Website over Vierdaagsefeesten
 

Persbericht over bundeling Royal Haskoning en DHV
 

Downloads

Meer info download je hier:

Booklet duurzame Vierdaagse (4845 kb)