Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Bijlage Scaleup Impact bij P+
Bijlage Scaleup Impact bij P+

10 december 2021

Scaleup Impact wil 2025 duurzame bedrijven opschalen

Opschalen van een succesvolle startup. Hoe doe je dat? Scaleup Impact helpt daarbij. In een bijzondere bijlage bij het nieuwe P+ Magazine vertellen Pieter van Osch en Marieke Harderwijk over hun aanpak. Gevolgd door een reeks portretten van duurzame bedrijven die gezond doorgroeien. Lees over de ervaringen van Yumeko, Vivolta, Rvdb, het familiebedrijf achter Terberg en MisterGreen, de elektrische leasemaatschappij gespecialiseerd in Tesla’s. Scaleup Impact wil in 2025 niet minder dan 2025 bedrijven ‘geactiveerd’ hebben op basis van de SDG’s van de VN.

Onze wereld heeft een grote behoefte aan de positieve ‘vonken’ van ondernemers die het verschil maken door zichzelf te blijven en zoeken naar betekenis. Dat dit leidt tot betekenisvol ondernemen, zo vertellen Pieter van Osch en Marieke Harderwijk, die deze ondernemers met Scaleup Impact helpen om verder te komen in hun persoonlijke ontwikkeling én die van hun bedrijf. “Als je alleen maar gaat voor winst voor jezelf, gaat het altijd ten koste van iets anders.”

Van Osch heeft een rugzak vol ervaring bij zich: “Ik heb een achtergrond in technologie en heb onder meer eigen softwarebedrijven opgezet met behulp van venture capital in Schotland en Duitsland. Daarin heb ik veel geleerd, vooral over wat mijzelf als ondernemer motiveert en wat de rol moet zijn van mensen in het proces. Waar ik tegenaan liep was dat ik mezelf niet helemaal tot mijn recht vond komen in de bedrijven die ik had. Hetzelfde zag ik gebeuren bij andere ondernemers uit mijn netwerk. Zo’n vijftien jaar geleden heb ik me laten certifi eren in de Scaling up-methodiek van Verne Harnish. Daarna heb ik het ondernemersnetwerk Spark en later ScaleUp Company opgezet om ondernemers te helpen. Op een gegeven moment ging het iets te veel om groei draaien, wat volgens mij nooit een doel op zich moet zijn. Daarom ben ik begonnen met Scaleup Impact, een ondernemersnetwerk en groeiprogramma waarin het veel meer draait om betekenisvol ondernemen.”

De focus op service komt van Harderwijk: “Tijdens mijn opleiding aan de Hotelschool liep ik stage bij een hotelketen. Daar zeiden ze: ‘mensen zijn onze belangrijkste asset, die maken het verschil’. Dat sprak mij gelijk aan. Maar op de werkvloer was dat niet te merken, eerder het tegenovergestelde. Het voelde niet goed hoe er met personeel werd omgegaan. Training en ontwikkeling waren vakgebieden die mijn interesse kregen en in die rol ben ik na mijn studie aan de slag gegaan bij Spark. Er ging een wereld voor me open. Constant in contact staan met ondernemers en de energie die er dan vrijkomt: daar sloeg ik op aan. Sinds dit jaar ben ik compagnon van Pieter bij Scaleup Impact. Creatieve ondernemers kunnen het verschil maken, daarvan ben ik overtuigd. Ze kunnen de vonken van verandering zijn. En als je naar onze wereld met al zijn problemen kijkt, dan is dat hard nodig.”

Van Osch over bedrijfsgroei: “Je moet sowieso bewust omgaan met de bronnen waarmee je onderneemt. Want groeien om het groeien, wat realiseer je daar nu eigenlijk mee? Als je alleen gaat voor meer winst voor jezelf, gaat het altijd ten koste van iets anders. Ik zou het mooi vinden als bedrijven altijd vanuit een win-win-win-win-oogpunt gaan ondernemen. Dus winst voor je bedrijf, je klant, jezelf én de wereld.”

De SDG-goals van de VN dienen als toets. Welke bedrijven zijn nodig om de huidige gaten te dichten. Harderwijk: “Wij activeren 2025 bedrijven in 2025 om gaten te dichten in de maatschappij’.Wat die gaten zijn, daarvoor kijken we naar de Sustainable Development Goals van de VN. We zijn er nog niet, maar we zien veel ondernemers in ons netwerk die zich druk maken over bijvoorbeeld gendergelijkheid, arbeidsomstandigheden en hun CO2-uitstoot.”

Nog veel meer over Scaleup Impact in de bijzondere bijlage bij P+, gemaakt in samenwerking met Mediatic van Dennis Mensink. Wij maakten er een ‘tweede voorpagina’ van, zodat P+ moet worden omgedraaid, om er twee keer aan te kunnen beginnen. Het is een concept dat wel eerder werd toegepast in België, bij een tweetalig blad, zodat er tegelijktijdig een Nederlandstalige en Franstalige versie gepresenteerd wordt.

De ‘dubbele’ nieuwe P+ van 100 pagina’s kan nabesteld worden. Stuur een mailtje naar editor@p-plus.nl. Wij sturen u dan deze bijlage in digitale versie toe.

Download Special over opschalen duurzame ondernemingen
Website Scaleup Impact
Website van Mediatic, de makers van deze bijlage bij P+.


 
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier